Hej,

Har købt hus på totalentreprise og kan ikke finde konstruktionsplaner blandt tegningerne og undrer mig derfor, om det er nødvendigt eller passende at have ved evt. salg eller ombygning.

Kan en tømrer se på vores hus, om man kan rive en væg ned ved ombygning eller lukke op til taget med nyt bjælkelag til nyt rum osv., sådan nogle enkle praktiske ting.

Er der brug for konstruktionsplanen, så jeg skal maile og forsøge at få disse?

Hvis du har en totalentreprise, så er det nok entreprenøren, der står for konstruktionsplaner.
Hans ansvar!
Hvis du skal lave ændringer, så er det entreprenøren, der skal afgøre, hvad der kan gøres.
Han tager med stor sikkerhed ekstra betaling for dette.

Huset findes allerede og står på stedet. Jeg tænkte, om jeg vil lave egne ændringer om f.eks. 5 år, eller om det er en fordel, hvis man skulle sælge om 10 år, hvis de måske har en plan om at lave om afhængigt af, hvordan konstruktionen er?

Det er vel altid godt at have så meget info som muligt om huset uanset om man skal sælge eller bygge om.
Sørg for at du får dem og helst i A1 format og/eller dwg filer.

Løsvirke eller modulhus? Er det et ikke alt for kompliceret hus, så måske findes der ikke engang nogle konstruktionstegninger.

Det er et modulhus, jeg mailer og ser hvad de siger. Kan ikke få mere end et nej.

Hej igen,

Et lille opfølgende spørgsmål :)

Hvis jeg vil bygge ud eller rive en væg ned eller lukke til loftet på mit nybyggeri om 3 år, er det muligt ud fra at se, hvordan huset ser ud (trænet byggeøje) at fikse dette uden eksisterende konstruktions tegninger uden for meget ekstra arbejde?

At bygge ud går nok uden, rive en væg kan være lidt sværere, sætte en indre loft op? at lave overetagen mener du?
Hvad er det for en hustype?
Kan du lægge en plantegning op eller noget lignende?

Jeg har et funkis hus i to etager, 5m højt, med et byggeareal på 65m2. Over tv-sofaen er der ingen etage/værelse. Hvis jeg om nogle år ønsker at bygge et ekstra soveværelse der, ved at lægge bjælkelag i niveau med resten af etage 2, kan det lade sig gøre? Er der noget, der kan blive besværligt uden tegningerne?

Hvordan formulerer jeg mig i en mail til husleverandøren (totalentreprise), så han ikke ser det som en bestilling, der koster en formue, hvis det ikke er inkluderet i købet?

Det kan ikke være nødvendigt med tegninger for det, en seriøs snedker har styr på, hvordan man løser det da.
Der er evt. spændvidden et større problem, men det løser man med fx Moelvens beregningsprogram :)

Tak Enk projekt!

Så egentlig behøver man ingen konstruktionsplaner, og det er ikke noget, jeg kan kræve?

Jeg kan altså være rolig før kommende evt. byggeprojekt?

Har kommunen ikke krævet det for byggetilladelsen?
Det er jo altid godt at have så mange tegninger og informationer som muligt om sit hus, det er let at glemme, hvordan man gjorde, selv når man bygger selv :D

Har også for mig, at kommunen skal have alle konstruktionsritninger for at endeligt godkende byggetilladelsen. Bygger løsvirkeshus nu med totalentreprise, og jeg har fået alle konstruktionsritninger uden at endda spørge efter dem.

//Andreas

Jeg ringer kommunen i eftermiddag og tjekker med dem. Jeg har jo byggsatshus, så måske behøves der ikke konstruktionstegninger, hvis huset er blevet godkendt et eller andet sted?

Skal kommunen have energiberegning på huset i byggetilladelsesansøgningen?

Senest redigeret:
Tror kommunen vil have en energibalanceregnskab indsendt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.