Hej allesammen,
Jeg har brug for hjælp med et enkelt spørgsmål om støbning, men jeg kender ikke svaret.

Jeg støber nu dekorative "beton" fliser, som jeg har lavet mange gange før.

Jeg støber disse i glasfiberbrug for at kunne gøre dem tyndere og dermed få vægten ned.

Da fliserne har en vis bæreevne, har jeg ved tidligere støbninger valgt at beholde dem i formen så længe som muligt for at gøre dem så stærke som muligt. Jeg har altså beholdt dem i formen i 7 dage og også vandet dem i 7 dage med plastik over for at bevare fugten i dem. Dette fordi jeg har hørt, at jo langsommere de hærder, desto stærkere bliver de.

Nu skal jeg dog støbe et ret stort antal af disse fliser, og jeg har brug for at få dem ud af formene så hurtigt som muligt UDEN at miste kvalitet og flisernes styrke.

Mit spørgsmål er dermed følgende:

Ville jeg få lige så god styrke i fliserne, hvis jeg tager dem ud af formene efter 3 dage, MEN fortsætter med at vande dem og have dem pakket ind i plastik i 7 dage?

Forskellen her er altså, at jeg ville tage dem ud af formen efter 3 dage, men alligevel fortsætte med at vande dem. Med andre ord, hvor vigtigt er det egentlig, at de bliver i formen i mere end 3 dage, forudsat at de er blevet så hårde, at jeg kan tage dem ud efter 3 dage. Har formen overhovedet nogen funktion efter de første 3 dage?

Jeg håber, I forstår, hvad jeg mener - ved ikke om jeg udtrykker mig klodset. Men hvis jeg kan tage dem ud af formene efter 3 dage og fortsat vande og pakke dem ind i plastik i 7 dage, så kunne jeg stille dem op ad en væg og derved frigøre gulvplads, som jeg så kan bruge til at støbe endnu en flise.

Mange tak på forhånd. Alle svar værdsættes!

e.

Eftersom plattorna har en lille bærende egenskap, så har jeg ved tidligere støbninger valgt at beholde dem i formen så længe som muligt for at gøre dem så stærke som muligt. Jeg har altså beholdt dem i formen i 7 dage og derefter også vandet dem i 7 dage med plast ovenpå for at beholde fugten i dem. Dette fordi jeg har hørt, at jo langsommere de hærder, jo stærkere bliver de.
Pladerne hærder ikke langsommere på denne måde. Hærdningen og styrkeudviklingen påvirkes primært af temperaturen. Styrken øges mest i begyndelsen af hærdningstiden for derefter at aftage. Betonen skal have tilstrækkelig vand under denne proces. Hvis du vil have pladerne klar hurtigere, skal du altså øge temperaturen i lokalet men stadig holde dem fugtige. Man kan endda opbevare pladerne i vandbad!

Den enkleste måde at se, om de kan tages ud af formen tidligere, er simpelthen at prøve.

Hvis du har en passende form og desuden glasfiberarmering, tror jeg, at de kan tages ud endnu tidligere end efter 3 dage.
En metode er at have en rammeform, der ligger (men ikke sidder fast) på en plade (fx af metal, krydsfiner eller plade).
På den måde kan man støbe mange plader samtidigt med et antal plader ved at flytte rammen mellem dem, så snart betonen har sat sig.

Det lyder som en klokkeklar idé.... synd at mine plattor skal støbes i forskellige størrelser til projektet.

Men angående hærdningen, så kan man altså sige, at formen har absolut INGEN funktion efter de første 2-3 dage? Helt enkelt, så snart de kan tages ud af formen, kan man gøre det og dermed IKKE tabe nogen styrke forudsat at man fortsætter med at holde dem fugtige osv.?

Har jeg forstået dig korrekt? Det er i så fald meget gode nyheder!

Mvh

e.

Emilestjernlof sagde:
Men angående hærdningen, så kan man altså sige at formen har absolut INGEN funktion efter de første 2-3 dage? Helt enkelt, så snart de kan tages ud af formen, så KAN man gøre det og da IKKE miste nogen styrke forudsat at man fortsætter med at holde dem fugtige osv.?

Har jeg forstået dig korrekt? Det er i så fald meget gode nyheder!

Mvh

e.
Så er det. Formen behøves ikke, men de bør holdes fugtige.

Hvis du ikke har for meget vand i betonen, burde du kunne støbe to gange om dagen, hvis du bruger den beskrevne "sockerkaksform".

Professionelle (præfabrikeret betonindustrien) trækker formen næsten med det samme, men de har god beton.

Men vand for at holde temperaturen nede.

Protte

prototypen sagde:
Professionelle (prefab betonindustrien) fjerner formen næsten med det samme, men da har de god beton.
Den betonen er jordfugtig. Dvs en beton som man knap bliver beskidt af, hvis man klemmer en bold af den i hænderne. Sammenlign med at bygge sandkager i sandkassen med børnene. Hvis sandet er for tørt, kan det ikke formes og hvis det er for vådt, flyder det væk. Desuden vibreres betonen og presses under meget højt tryk. Jeg har arbejdet en del på en betonvarefabrik og der fjernede vi formen få sekunder efter, at vibreringen og presningen var stoppet. Dagen efter kunne vi stable produkterne på paller. I visse tilfælde kunne vi håndtere produkterne efter ca. 16 timer.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.