4,531 læst ·
16 svar
5k læst
16 svar
Behøver jeg afstive loftet (inder væg fjernet)?
Som overskriften siger, er vi i gang med at fjerne en væg mellem stuen og et soveværelse for at få mere lys og luftigere stue.
Vi har fjernet spånpladerne, der sad på væggene mellem rummene, men ladet stommene/reglarne, som de sad i, blive.
Og hver plade havde sin egen "ramme" med tre reglar, som de var sømmet fast i; den regel i midten af hver har vi fjernet.
Målte højden mellem loft og gulv før og efter, loftet sank 5mm, når man fjernede en midterregel i hver "ramme" så at sige, kan ikke huske det præcis nu, men lad os sige, at det var 2360mm og så 2355mm (i hver ramme).
Så blev jeg lidt eftertænksom og stoppede der.
Så spørgsmålet er, om jeg behøver at fikse en bjælke imellem, eller om det måske er risikofrit.
Huset er en 1½ plans fra '73, vedlægger tegninger på huset og væggen i sig selv.
Vi har fjernet spånpladerne, der sad på væggene mellem rummene, men ladet stommene/reglarne, som de sad i, blive.
Og hver plade havde sin egen "ramme" med tre reglar, som de var sømmet fast i; den regel i midten af hver har vi fjernet.
Målte højden mellem loft og gulv før og efter, loftet sank 5mm, når man fjernede en midterregel i hver "ramme" så at sige, kan ikke huske det præcis nu, men lad os sige, at det var 2360mm og så 2355mm (i hver ramme).
Så blev jeg lidt eftertænksom og stoppede der.
Så spørgsmålet er, om jeg behøver at fikse en bjælke imellem, eller om det måske er risikofrit.
Huset er en 1½ plans fra '73, vedlægger tegninger på huset og væggen i sig selv.
F finntrollet sagde:Som rubriken säger, vi holder på og fjerner en væg mellem det store rum og et soveværelse for at få mere lys og luftigt store rum.
Vi har fjernet spånpladerne, der sad på væggene mellem rummene, men efterladt stommen/reglerne, som disse sad i.
Samt hver plade havde sin egen "ramme" med tre regler, som de sad spikrede i, den regler i midten på hver har vi fjernet.
Målte højden mellem tag og gulv før og efter, taget sank 5mm, når man fjernede en midteregel i hver "ramme" så at sige, husker ikke nu sådan, men lad os sige, at det var 2360mm og så 2355mm (i hver ramme).
Så blev jeg lidt fundersom og stoppede der.![]()
Så spørgsmålet er, om jeg behøver at fixe en bjælke imellem, eller om det måske er risikofrit.
Huset er et 1½ plan fra -73, vedhæfter tegninger af huset og væggen i sig.
Hvis jeg forstår dig ret, så er overlæggeren i hver ramme nu bøjet nedad? Altså at du har to forskellige mål i hver ramme et lavere i midten og et højere i kanten?
Konstruktionen i sig ser ikke bærende ud imo.
Medlem
· Västra Götaland
· 185 indlæg
Nej den ser ikke ud til at være bærende.
Væggen med akvariet er ydervæg ja, og overfor er midten af huset.
Mjo var jo netop at taget sank en smule som jeg blev eftertænksom... Men nu når jeg tænker efter, så målte jeg jo mod rammen som vi slog en lægte løs fra. Den var måske bare under spænding?
Måske løsne en til i midten og måle mellem gulv og loft da. ♂️
Mjo var jo netop at taget sank en smule som jeg blev eftertænksom... Men nu når jeg tænker efter, så målte jeg jo mod rammen som vi slog en lægte løs fra. Den var måske bare under spænding?
Ja nu må du måle igen. Spændingen er oliiidligF finntrollet sagde:Væggen med akvariet er ydervæg ja, og midt imod er midten af huset.
Mjo var jo netop, at taget sank en smule, som jeg blev fundersam... Men nu når jeg tænker efter, så målte jeg jo mod rammen, som vi slog en regel fra. Den lå måske blot i pres?
Måske løsne en til i midten og måle mellem gulv og loft så. ♂️
F finntrollet sagde:Væggen med akvariet er ydervæg ja, og midt imod er midten af huset.
Mjo var jo netop at taget sank en smule som jeg blev fundersam... Men nu når jeg tænker efter, så målte jeg jo mod rammen som vi slog løs en regel fra. Den måske lå i spænd bare?
Sådan kan det jo være. Kør på!
Så har vi banket løs tre af de fire, der var tilbage i midten, målte før og efter mellem gulv og loft, 2385mm før og sank kun 1-2mm.
Har sneget mig på overetagen, mens søsteren har målt nedenunder, kunne ikke se loftet bevæge sig, ikke engang da jeg lavede lidt gymnastik med små hop.
Har sneget mig på overetagen, mens søsteren har målt nedenunder, kunne ikke se loftet bevæge sig, ikke engang da jeg lavede lidt gymnastik med små hop.