Hej!
Hvis man vil have et så pænt snit som muligt med en rundsav, bør man save fra undersiden eller oversiden? Ved stiksavning saver man jo fra undersiden for det bedste resultat.
Og hvor dybt bør klingen gå? skal den præcis gå igennem det, der skal kappes, eller skal man "maxe" dybden for at klingen skal skære vinkelret mod materialet i klingens forkant??
Mvh
Hvis man vil have et så pænt snit som muligt med en rundsav, bør man save fra undersiden eller oversiden? Ved stiksavning saver man jo fra undersiden for det bedste resultat.
Og hvor dybt bør klingen gå? skal den præcis gå igennem det, der skal kappes, eller skal man "maxe" dybden for at klingen skal skære vinkelret mod materialet i klingens forkant??
Mvh
Du skal save fra oversiden. For at mindske risikoen for splinter på bagsiden bør du indstille dybden, så du lige akkurat saver igennem, men tag et par mm ekstra, så du sikkert saver igennem, selv hvis du f.eks. kommer til at løfte lidt i slutningen af snittet.
Jeg ville nok have prøvet at foretsave, ifølge festools arbejdsbeskrivelse for melaminplader, som der henvises til i denne tråd: http://www.byggahus.se/forum/moebelsnickeri/100443-saga-i-hoegblank-spanskiva.html
Hvis ikke, ville jeg save fra bagsiden med dybden indstillet til kun 2-3 mm ekstra. Oversiden af laminatpladen ville jeg lægge mod f.eks. en mdf-plade (som klingen altså skærer ned i 2-3 mm).
Og selvfølgelig, som mikael skriver, teste på et stykke affaldstræ først.
Hvis ikke, ville jeg save fra bagsiden med dybden indstillet til kun 2-3 mm ekstra. Oversiden af laminatpladen ville jeg lægge mod f.eks. en mdf-plade (som klingen altså skærer ned i 2-3 mm).
Og selvfølgelig, som mikael skriver, teste på et stykke affaldstræ først.
Siger præcis det modsatte og er enig med Jeppe.Farzan sagde:
Du saver fra undersiden. Oversiden flækker opad. Sørg for at indstille klingen dybt, så tænderne får en vinkel til at save tværs over overfladen, hvilket giver minimal risiko for flækning. Indstiller man lavt, saver tænderne langs med, og der er større risiko for flækning.
Udover flækning kan overfladen, der skal være synlig, blive beskadiget eller misfarvet af savens anlægsflade, hvis man saver fra oversiden. Dog ingen fare med laminat.
Det er vel muligt, at det er anderledes, når det er laminat (hvilket ikke fremgik fra starten her), men jeg synes, det lyder mærkeligt, at der skulle være mindre risiko for flisning på den side, hvor klingen går UD i forkanten. Jeg har lavet en del snit i egetræsplade på den måde, jeg beskriver, og aldrig fået nogen flisning. Dog taper jeg altid - det glemte jeg at skrive.
?
Klingen går ud (saven) på den side, du har saven. Derfor skal man save fra undersiden. På modsatte side saver klingen ind. Derfor skal du have saven dybt indstillet, og den side skal være den side, du vil have med fint snit.
Jeg taper aldrig. Bliver skarpe kanter, hvis man sørger for at have dybt indstillet sav.
Klingen går ud (saven) på den side, du har saven. Derfor skal man save fra undersiden. På modsatte side saver klingen ind. Derfor skal du have saven dybt indstillet, og den side skal være den side, du vil have med fint snit.
Jeg taper aldrig. Bliver skarpe kanter, hvis man sørger for at have dybt indstillet sav.
Cirkelsav og stiksav, i modsætning til f.eks. fukssvans får normalt deres splintrerede side på oversiden, eftersom alle save, uanset type, efterlader det mest splintrerede snit på den side, hvor klingen går ud af materialet. Dvs. mest splint bliver det på siden mod saven for stik- og cirkelsav samt siden væk fra saven for f.eks. fukssvans og multimaster.
Tape, men endnu bedre en "sacrifical board" hjælper med at undgå splint. Førridsning ifølge festool-link ovenfor fungerer godt, men kræver at man har en form for styring. Ellers er det at save fra bagsiden, der gælder. En skinne at køre saven på eliminerer alle mærker fra saven i materialet, ellers er der, som Linnex skriver, en risiko for at man ridser/misfarver, selvom den ofte er ret lille.
Så skal man huske, at en skinne og splinterskydd for højre side af saven, som f.eks. ts55an har, generelt set eliminerer splint på oversiden også.
Angående dybden så er mine erfaringer helt anderledes end Linnex, jeg oplever helt klart at man får et bedre snit, når klingen bare præcis går igennem materialet.
Tape, men endnu bedre en "sacrifical board" hjælper med at undgå splint. Førridsning ifølge festool-link ovenfor fungerer godt, men kræver at man har en form for styring. Ellers er det at save fra bagsiden, der gælder. En skinne at køre saven på eliminerer alle mærker fra saven i materialet, ellers er der, som Linnex skriver, en risiko for at man ridser/misfarver, selvom den ofte er ret lille.
Så skal man huske, at en skinne og splinterskydd for højre side af saven, som f.eks. ts55an har, generelt set eliminerer splint på oversiden også.
Angående dybden så er mine erfaringer helt anderledes end Linnex, jeg oplever helt klart at man får et bedre snit, når klingen bare præcis går igennem materialet.
Er ikke helt med på resonementet.Daniel_N sagde:
Årsagen til, at stiksaven splitter mindst på bagsiden (siden fra saven) er vel, at de mest almindelige stiksavklinger, de med såkaldt positiv tandning, har tænderne bøjet op mod saven, og det er på den side tænderne er bøjet mod, at splitterisikoen er størst (fordi den meste bearbejdning sker, når bladet bevæger sig i den retning).
Cirkelsavklingen roterer, så den går ned i materialet foran saven og kommer ud på bagsiden, hvor risikoen for udspring altså burde foreligge. Derefter går den selvfølgelig ind igen i bagkant på undersiden og ud på oversiden, men da bevæger den sig i det allerede opsavede snit, hvor den knap skulle røre materialet, hvis man saver roligt og ikke presser på.
Så har jeg også oplevet det.Daniel_N sagde:
Alle rundsave, jeg har kørt, roterer i den modsatte retning sammenlignet med det, du skriver ...Farzan sagde:Cirkelsavklingen roterer, så den går ned i materialet foran saven og kommer ud på bagsiden, hvor der altså bør være risiko for splintning. Derefter går den selvfølgelig ind igen i bagkanten på undersiden og ud på oversiden, men der bevæger den sig i det allerede opsavede snit, hvor den knapt bør berøre materialet, hvis man saver roligt og ikke presser.
Sådan har jeg også oplevet det.