Hej!

Skal snart begynde at skrue en masse gips, og undrer om I her på forummet har nogle erfaringer fra forskellige skruemærker at dele med jer.

Hvilket mærke (Essve, Grabber mm) er bedst (mest ensartet kvalitet), eller spiller det ingen rolle?

Jeg kan ikke bruge båndet skruer, da jeg ikke har, og ikke har lyst til at købe en skruemaskine til det, så det er ikke en mulighed.

/Jonas

Jeg kan ikke lide Grabbers skrue, som skal have bits PH2 reduceret. Synes, at de har en tendens til at hoppe i sporet, hvis man ikke holder skruetrækkeren helt lige. Foretrækker i så fald for eksempel Essves skrue.

Ujævn kvalitet tror jeg ikke er et problem med gipsskrue overhovedet.

Så skal jeg tjekke Essve. Må tage til Beijer og kigge lidt...

Ved ikke, hvilke andre der sælger Essve udover Fredells.

/Jonas

Hilti sælger kanonskruer til gips.... Grabber synes jeg personligt sidder som en smæk....

Det er sjældent skruen der er noget galt med... Oftere dårlig bits og dårlig maskinfører....

Så længe du skruer i træ, er der ingen større forskel på, hvilken skrue du bruger. Det, jeg ikke kan lide, er, at alle gipsskruer har Ph2-spor. Det er efter min mening det dårligste krydsspor. Jeg har ledt efter gipsskrue med Torx-hoved, men har ikke kunnet finde dem. Jeg ved, at de findes, for jeg har set dem monteret. Men med pladeregel har jeg gjort en overraskende erfaring.

Jeg skulle skrue pladeregel og havde skaffet rigtig prof-skrue: fabrikatet Kartro regnes vel med der? Købt i en prof-butik desuden. Båndet skrue og en bøtte med løse skruer for en sikkerheds skyld. Jeg bruger skrueautomaten, men det går slet ikke! Skruen bider ikke, reglen bøjer sig og skruen glider og river gipsen itu. Væk med skrueautomat og frem med den almindelige skruetrækker. Nyt forsøg med Kartros løse skruer, med nøjagtig samme resultat. Det eneste der virkede var at FORBORRE for gipsskruen. Snak om kedeligt.
Til sidst slap Kartro-skruen op, men jeg havde brug for nogle flere. Nu var prof-butikken lukket, men Byggmax har jo mere generøse åbningstider, så det blev en bøtte med Byggmax budgetskruer. Fuld af mismod prøver jeg en Byggmax-skrue i pladereglen, og DEN SKÆR SOM OM DET VAR SMØR! Skruerne går i så let som ingenting, ingen forboring, ingen problemer. Tjoff, tjoff, tjoff så var det klart.
Det interessante er, at det er anden gang jeg gør en lignende erfaring. Men det må blive en anden tråd.

• Synes
MickeLarsson
  • Laddar…
zankan sagde:
Det er sjældent skruen det er galt med... Oftere dårlig bits og dårlig maskinfører....
Jeg kørte med Essves bits til Grabberskruen. Og det er ikke en svær maskine at køre, tror nok jeg klarer skruemaskine.

Har kørt det som fandtes tilgængeligt for øjeblikket og har ikke bemærket nogen større forskel mellem f.eks. Grabber og gipsskruer fra Byggmax. De sidste rum jeg satte gips i kørte jeg med Byggmax-skruer og havde ingen problemer med disse.

andersmc sagde:
Så længe du skruer i træ, er der ingen større forskel på, hvilken skrue du bruger. Det, jeg ikke kan lide, er, at alle gipsskruer har Ph2-spor. Det er efter min mening det dårligste krydsspor. Jeg har ledt efter gipsskrue med Torx-hoved, men har ikke haft held med at finde dem. Jeg ved, de findes, for jeg har set dem monteret. Men med pladeregel har jeg gjort en overraskende erfaring.
Torx bits gør montagen længere som moment end ph2 bits... Har dog ikke set nogen gipsskrue med Torx. Og jeg ville blive overrasket, hvis gutterne ville have det, hvis jeg købte sådan noget... I øvrigt limer vi gipsen, da det er betydeligt mildere for kroppen... Og går hurtigere, vil jeg påstå.

Kørte forbi Fredells i dag...

Kørte derfra 255 svenske pesetas fattigere og en spand med 2000 Essve gipsskruer rigere.

Dejligt med 20% rabat for at være medlem af Villaägarna. :-)

/Jonas

Ikke den sorte olieagtige skrue?
Får den på jobbet nogle gange, kan ikke
huske mærket.
Men efter en tur i snickarbæltet er
krydset fuldt med gipsstøv.

Mvh Putte

Den sorte er til stålregel tror jeg.

Jeg har købt den blanke som er til gips mod træ.

/Jonas

Jeg ville da ikke have torx til gipsskruen..
Håbløst at skulle passe bitsene i rillerne, jeg har svært ved at forestille mig, at det ville gå lige så hurtigt at fodre torx som at fodre PH2.

Enig i, at det spiller mindre rolle, hvilket fabrikat af skrue du vælger - MEN - sørg for guds skyld for at få fat i en rigtig bit. Den skal være nedslebet, så den ikke glider, og så skruen slipper let uden at bitsen bliver siddende..!!

Styx sagde:
Jeg ville da ikke have torx til gipsskruen..
Håbløst at skulle passe bitsene ind i sporene, jeg har svært ved at forestille mig, at det ville gå lige så hurtigt at føde torx som at føde PH2.

Enig i, at det betyder mindre, hvilket fabrikat af skrue du vælger - MEN - sørg for guds skyld at få fat i et rigtigt bits. det skal være nedsenket, så det ikke glider og så, at skruen slipper let uden, at bitsen bliver siddende..!!
Hvad er så et godt bits?

Jeg er helt nybegynder som bygherre, men satte nogen gipsskiver op i dag med almindelige gipsskruer og PH2. Det tog ikke mange skruer før bitsen var nedslidt, så jeg bare gled. Det er vel måske ikke bare bitsene, det afhænger af, men også dårlig maskinfører (:rolleyes:) som nogen sagde, men hvad skal jeg have for bits, hvis jeg ikke vil slide dem op med det samme??? Findes der gode/dårlige mærker?

Gode bits er halvdelen af arbejdet.
Selv foretrækker jeg denne model.
Phillips #2 smal øverst til venstre i linket.
http://www.grabber.se/websites/grabberse/filbank/Bits_051006.pdf
Det er fra grabbers side.
Tror hilti har en tilsvarende.
Plejer at følge med nogle af grabbers skruepakker.
Køber dem også løse hos flinks.

Venlig hilsen Putte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.