Hej! Fjernede to indbyggede garderobeskabe, som en 2,70 m lang hylde delvist hvilede på, og tænkte at erstatte med konsoller. Den ene del, hvor skabet ikke sad, har de først sat træ og derefter hyldekonsol i plade på, (se billede, så I forstår min dårlige forklaring) og tænkte at gøre det samme igen, så det bliver ensartet. Hyldepladen er ca. 60 cm dyb og skal kunne klare en del (kasser med tøj, mapper osv.). Væggen er af mursten med meget puds, hus fra 40'erne. Jeg tænkte at bore med slagboremaskine, men undrer mig over, hvilken rawlplug og skrue der er bedst? Skruen skal være ca. 7 cm lang, har jeg fundet ud af. På Bauhaus foreslog de en slags megaskrue med sekskantshoved, men jeg vil helst have med forsænket hoved, tænker det ser bedst ud(?).

Så, kan nogen foreslå præcis rawlplug+skrue, mærke, gerne link osv., altså ikke kun "universalplug" eller lignende. Synes det er en jungle og for meget at vælge imellem! Taknemmelig for hjælp.

Hvid hyldekonsol monteret på væg med hylde ovenpå, der tidligere hvilede på fjernede garderober. Væggen er pudset murværk.

Er det tegl, behøver du ikke en slagboremaskine. Bliver kun smuld af hullet da. Det bedste er nok plug og skrue af "spikpluggs" typen. Altså lange, måske en decimeter. Så kommer man ind i væggen, og det bliver godt støtte, og hullets karakter bliver ikke lige så primært.

Er det mursten, så kan du bruge almindelige plugs, men husk, at pluggen skal sidde i murstenen og ikke i pudsen. Og skruen skal gå igennem pluggen.

Slagboremaskine fungerer udmærket i mursten, den ødelægger ikke noget som en borehammer.

• Synes
Prodigys
  • Laddar…
A Andy78 sagde:
Slagboremaskine fungerer udmærket i mursten, det ødelægger ikke noget som en borehammer.
ok, måske udtrykte jeg mig uklart, men det jeg mente var, at det bedste egentlig er en almindelig boremaskine med almindelige bor. Det slider lidt på boret, men man behøver ikke noget, der slår overhovedet i mursten, og med et almindeligt metalbor bliver hullerne bedre.

Et rigtigt bor til beton med hærdet soets må jo være bedre end et metalbor?

• Synes
Stensson11
  • Laddar…

Bedste svar

Har selv altid boet i gamle huse/lejligheder med mursten+puds+diverse overraskelser næsten hver gang man borer. Hemmeligheden til at få succes er helt klart laaaange plugs. Selv har jeg hængt mig ved disse, da man kan få en 70mm lang plug uden at skulle lave et monsterhul. I den kan du bruge hvilken 5mm skrue du vil, bare sørg for, at den når lidt længere end pluggen (så skrue ca. 75mm plus tykkelsen på det, du skruer op).
https://www.hornbach.se/shop/TOX-Expansionsplugg-Bizeps-6-70-50-styck/8229584/artikel-detaljer.html

Når det gælder boring i mursten+puds, er det næsten nødvendigt at starte med en tyndere bor for derefter at gå op til det, man har brug for. Jeg bruger altid slagboremaskine, men det fungerer måske uden. Jeg synes personligt, at slagboremaskinen håndterer det bedre, når man når en sten eller murstenskant i stedet for at glide til siden.

• Synes
nimhed
  • Laddar…
H
Har ved letbeton og mursten ofte valgt at bruge en træ/metallbor i stedet for beton for at få et finere hul, da det let bliver for stort med betonboren. Bruger også uden slag.

P Pettttter sagde:
Når det gælder boring i mursten+pus, må man næsten starte med en tyndere bor for så at gå op til det, man har brug for. Jeg bruger altid slagbor, men det fungerer måske også uden. Jeg synes personligt, at slagborren håndterer det bedre, når man rammer en sten eller murstenskant i stedet for at glide til siden.
+1 på den. Er det meget smuldrende, plejer en borer en størrelse mindre end pluggen at give et passende hul.

• Synes
CarlC89
  • Laddar…
A Andy78 sagde:
Et rigtigt borestål til beton med hærdet soets må jo være bedre end en metalbor?
Man kan synes det, men hullerne bliver bedre med en almindelig metalbor. Tegl er så porøst, at det borer godt alligevel. De slides dog. Det er jo det, der er ulempen med slagbor og porøse materialer. Er boret 8mm, så er hullet typisk 9mm, inden man har boret færdigt, netop fordi det smuldrer. En metalbor bearbejder kun med skærene, så at sige, og da bliver hullet mere præcist.

P Pettttter sagde:
Har selv altid boet i gamle huse/lejligheder med mursten+puds+diverse overraskelser næsten hver gang man borer. Hemmeligheden med at lykkes er helt klart laaaaange plugs. Selv er jeg blevet fan af disse, fordi man kan få en 70mm lang plug uden at skulle lave et monsterhul. I den bruger du hvilken som helst 5mm skrue du ønsker, bare sørg for, at den når lidt længere end pluggen (så skrue ca. 75mm plus tykkelsen på det du skruer op).
[link]

Når det gælder boring i mursten+puds, skal man næsten starte med et smallere bor for derefter at gå op til det, man har brug for. Jeg bruger altid slagboremaskine, men det fungerer måske uden. Jeg synes personligt bare, at slagboremaskinen håndterer, når man når en sten eller murstenskant bedre i stedet for, at man glider til siden.
Smart! Har altid irriteret mig over, at pluggene har været for korte til pudsede vægge.

Tak for alle svar! Har nok alligevel besluttet mig for slagboremaskine, har hørt fra mange, at det virker bedst. Har lånt en Dewalt, så det må klare det. Som nogen skrev, kan man vel slukke for slageffekten i hvert fald. Så spiralbor med hærdet skær beregnet til beton fungerer? Behøver man komme noget lim eller lignende i rawlplug-hullet?

A Andy78 sagde:
Er det mursten, kan du bruge almindelige plugs, men husk at pluggen skal sidde i murstenen og ikke pudsen. Og skruen skal gå igennem pluggen.
Tak for tip! Altså at jeg skal trykke pluggen et godt stykke ind? Pudsen er måske omkring 2-3 cm dyb.

A Alexander_ sagde:
Tak for tips! Altså at jeg skal trykke pluggen lidt langt inde? Puds måske er ca. 2-3cm dyb.
Jeg plejer oftest at trykke dem ind, hvor teglstenene begynder, men man bruger ikke altid lange plugg og skruer, så går det godt alligevel.

• Synes
Alexander_
  • Laddar…
Bor i et hus fra 1903 med puds og mursten i væggen...vil nu skifte gardinstang..Har boret med slagboremaskine men den kommer ikke så langt ind måske 4 cm så pluggen går ikke i....kan man lægge cement i hullet så det bliver stabilt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.