Hej, det trækker sammen til vores køkkenrenovering, hvilket også indebærer, at tre vægge skal rives ned. Vi bor i et funkishus. Jeg har ifølge tegningen og tekniske beskrivelsen fundet ud af, at bjælkelaget mellem etagerne er 2" 7" og ligger med cc 50 cm tværs over huset. Der er en hjertemur, som går fra gavl til gavl. Denne skal vi dog ikke røre, men de vægge, vi planlægger at rive, er på den ene side af denne mur. Bjælkelaget, ifølge ovenstående, vil altså spænde 4-4,5 meter mellem hjertemuren og ydervæggen. Hvor meget bæreevne har det egentlig? Vi har et lille badeværelse på måske 1,5x1,5 meter med støbt gulv og badekar ovenfor. Dette badeværelse befinder sig i hjørnet mellem husets gavl og hjertemuren, så det måske aflaster ret meget. Men spørgsmålet er altså, om bjælkelaget bærer, så det er tilstrækkeligt?
Ifølge Boverkets Konstruktionsregler må en 45x145 have en maksimal fri længde på ca. 2,3 meter henholdsvis ca. 2,7 meter, afhængigt af om den er en K12 eller K24. Dette vedrører en bjælke med støtte i hver ende.
Hvis dine bjælker strækker sig fra væg til væg med en støtte på midten er den maksimale fri længde ca. 4,4 meter henholdsvis ca. 4,6 meter.
Begge eksempler vedrører et bjælkelag på cc600 med en limet 22 mm spånplade som stombeklædning.
Hvis dine bjælker strækker sig fra væg til væg med en støtte på midten er den maksimale fri længde ca. 4,4 meter henholdsvis ca. 4,6 meter.
Begge eksempler vedrører et bjælkelag på cc600 med en limet 22 mm spånplade som stombeklædning.
Okay, det er jo altså sådan som du skriver, fra ydervæg til ydervæg med hjertvæggen i midten, og afstanden tror jeg er 4,20 (uden at tage målebåndet frem igen). cc kan være 600 eller også er mit øjemål helt galt. Sådan står der i beskrivelsen til tegningen (fra -42)ACME sagde:Ifølge Boverkets Konstruktionsregler må en 45x145 have en maksimal fri længde på ca. 2,3 meter hhv. ca. 2,7 meter, afhængig af om det er en K12 eller K24. Dette vedrører en bjælke med oplæg i hver ende.
Hvis dine bjælker strækker sig fra væg til væg med et oplæg på midten, så er den maksimale frie længde ca. 4,4 meter hhv. ca. 4,6 meter.
Begge eksempler vedrører et bjælkelag på cc600 med en limet 22 mm spånplade som konstruktionstømmer.
"Ydervægge af et lag 2" samt et lag 1½" fer og not
Indervægge af et lag 2" fer og not samt 1" fyldstof, 1" ru brædder, samt på begge sider masonite
Anden etages bjælkelag 3x8" med blindbund og pap samt 2x5 til lydisolerende bjælkelag
Loftet bjælkelaget 2½x7"
Hvælving støbes over hele kælderen som krydsarmeres
Yderklædning pap 1" fer og not brædder samt patentlægter"
Så jeg løj nok, "anden etages bjælkelag" må jo være mellem etagerne, så er det jo endda 3 tommer 8 ?
Hvad er bæreevnen for en sådan konstruktion da?ACME sagde:
Det jeg overvejer er jo, at hvis det er de rigtige mål i henhold til Boverkets regler, så skal det jo bære alting, men spørgsmålet er jo, hvor MEGET det bærer? Jeg tænkte netop på badeværelset, der ligger på overetagen med det støbte gulv osv.
Hvor mange kg din konstruktion kan bære er jeg ikke den rigtige mand til at svare på, og jeg gætter på at en konstruktør har brug for lidt mere info for at kunne regne på det. F.eks. hvordan stombeklædningen ser ud og er fastgjort, og hvordan eventuelle hulninger og afbrydelser er udført.
Tallene ovenfor har jeg fået fra en lathund som Svenskt Trä har udgivet i pocketformat. Du kan registrere dig på http://www.traguiden.se/TGtemplates/TGLogin.aspx?id=144 og få adgang til lignende tabeller, men jeg tror ikke at du finder nogen oplysning om tretumsvirke. Bredden påvirker ikke styrken hos en regel særligt meget - det er højden der er afgørende. Jeg har hørt at man i en styrkeberegning kun regner med breddemålet en gang, men tre gange med højdemålet.
Tallene ovenfor har jeg fået fra en lathund som Svenskt Trä har udgivet i pocketformat. Du kan registrere dig på http://www.traguiden.se/TGtemplates/TGLogin.aspx?id=144 og få adgang til lignende tabeller, men jeg tror ikke at du finder nogen oplysning om tretumsvirke. Bredden påvirker ikke styrken hos en regel særligt meget - det er højden der er afgørende. Jeg har hørt at man i en styrkeberegning kun regner med breddemålet en gang, men tre gange med højdemålet.
Så en 3x8" med støtte på midten, hvor længden fra støtten til ydervæggen er 4,2 meter, burde uden nogen som helst problemer kunne bære et badeværelse på 1,5x1,5 meter med støbt gulv og badekar? Badeværelset er placeret i hjørnet mellem støtten og ydervæggen, så det står jo heller ikke midt på fladen.anaitis sagde:
Jeg har nok aldrig læst formlerne. Men de holdbarhedstabeller, jeg har læst, viser ikke dette. For eksempel er forskellen mellem c/c 600 og c/c 300 ikke særlig stor, når det gælder bøjningsstivhed, hvilket jo præcis svarer til at fordoble bredden på bjælken.
Derudover ved jeg ikke, om bøjningsmodstand er det samme som bøjningsstivhed? Det jeg taler om er nedbøjning ved en bestemt punktlast.
Edit: Men hvis dine formler passer, tager jeg naturligvis fejl. (men burde der ikke være en parentes før dividetegnet?)
Derudover ved jeg ikke, om bøjningsmodstand er det samme som bøjningsstivhed? Det jeg taler om er nedbøjning ved en bestemt punktlast.
Edit: Men hvis dine formler passer, tager jeg naturligvis fejl. (men burde der ikke være en parentes før dividetegnet?)
Så vil jeg anbefale en studie!
Bøj modstand er den størrelse, der påvirker styrken, dvs. de spændinger, som lasten giver anledning til.
Træghedsmomentet påvirker stivheden, dvs nedbøjningen.
PS
Parenteser er ikke nødvendige i udtryk, hvor det kun handler om multiplikation og division.
DS
Bøj modstand er den størrelse, der påvirker styrken, dvs. de spændinger, som lasten giver anledning til.
Træghedsmomentet påvirker stivheden, dvs nedbøjningen.
PS
Parenteser er ikke nødvendige i udtryk, hvor det kun handler om multiplikation og division.
DS