2,838 læst ·
15 svar
3k læst
15 svar
Bærende stålbjælke - trække ventilationsrør igennem? (EJBL)
Side 1 af 2
Bor i en andelsboligforening og har lidt problemer med at finde ledige ventilationskanaler. Jeg kommer sandsynligvis til at trække ventilationen fra mit badeværelse til en kanal i gangen, men der er en ca. 30 cm tyk stålbjælke i vejen. Mit spørgsmål er nu, om det er muligt at trække en ventilation gennem denne stålbjælke og styrke den nedenunder? Jeg vil selvfølgelig ansøge om tilladelse fra foreningen, og jeg antager, at jeg skal tage en bygningsingeniør ind?
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 indlæg
Nej det må man sandsynligvis ikke gøre. Ofte må man jo flytte rundt på bærende konstruktioner, medmindre man tegner det ind direkte i byggeriet.
Medlem
· Östergötland
· 253 indlæg
Hvad er formålet med flytningen, og hvor findes den eksisterende ventilation?
Moderator
· Stockholm
· 56 254 indlæg
Hvis det er den eneste vej, tror jeg, at det kan være muligt at føre den igennem bjælken. Hvis man laver et rundt hul midt i en bjælke, svækkes bjælken, men et hul på det rigtige sted giver en ret marginal svækkelse. Lad en konstruktør regne på det.
Derefter er det en anden sag, at det kan være en ret stor indsats at skære et sådant hul i en bjælke. Normalt bearbejder man nok med skærebrænder, men varmen fra den kan nok yderligere svække bjælken. Plus, at der kræves ret meget brandsikring, brandvagt i typisk et døgn osv., hvis man bruger skærebrænder indendørs.
Derefter er det en anden sag, at det kan være en ret stor indsats at skære et sådant hul i en bjælke. Normalt bearbejder man nok med skærebrænder, men varmen fra den kan nok yderligere svække bjælken. Plus, at der kræves ret meget brandsikring, brandvagt i typisk et døgn osv., hvis man bruger skærebrænder indendørs.
Der er blevet lavet en hel del "moderniseringer" i dette hus de seneste 10 år. Jeg er nyindflyttet. Vores kanal er kapret af naboen ovenover, og vi havde vores badeværelse på naboen nedenunders kakkelovnskanal. Vi gik med til at flytte vores kanal, så de kan bruge deres kakkelovn, og de står for omkostningerne. Dog har det firma, der udførte arbejdet med naboens kakkelovnskanal, ikke været helt ærlige, så nu sidder vi med valget om at trække en grim overligger på tværs af lejligheden. Kanalerne i gangen er lukket, da de byggede kvistlejligheder i begyndelsen af 2000-tallet, så mit alternativ nu er at trække et rør ud til køkkenet. Dog ved jeg ikke, om det er ok at have køkken og badeværelse på samme kanal?
Det virker ikke som en god idé at gå igennem stålbjælken, hvis det kræver alt det arbejde.
Det virker ikke som en god idé at gå igennem stålbjælken, hvis det kræver alt det arbejde.
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 indlæg
Og en separat ventilation ud gennem væggen med en paxventilator er ikke en mulighed? Det lyder jo ikke ligefrem som om ventilationen i øvrigt er koordineret på nogen måde alligevel.
Hej Stefan? Hvad mener du så? Der er to muligheder, hvis jeg alligevel skal trække et rør gennem lejligheden.
1. er at trække det i gangen, hvilket ville se ok ud. Så ville badeværelse og køkken være på samme kanal men med indgangshuller fra forskellige sider af en væg. Kunne jeg i så fald sætte pax ventilatorer i både badeværelse og køkken?
2. Er at trække det ind i gæsteværelset. Det ville helt ærligt se forfærdeligt ud, men så er badeværelset forbundet på en egen kanal.
1. er at trække det i gangen, hvilket ville se ok ud. Så ville badeværelse og køkken være på samme kanal men med indgangshuller fra forskellige sider af en væg. Kunne jeg i så fald sætte pax ventilatorer i både badeværelse og køkken?
2. Er at trække det ind i gæsteværelset. Det ville helt ærligt se forfærdeligt ud, men så er badeværelset forbundet på en egen kanal.
Medlem
· Östergötland
· 253 indlæg
Badeværelse og køkken går normalt på samme stamme i lejligheder, har I centralventilator på taget?
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 indlæg
Med tanke på kakkelovne og at de har taget skorstenene i besiddelse, så lyder det jo ikke som noget hus med nogen central ventilation direkte... Det nemmeste er nok som sagt en separat pax-ventilator ud gennem væggen i badeværelset og så en anden løsning i køkkenet.
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 indlæg
jeg mener selvfølgelig ud gennem ydervæggen, men det findes måske ikke i badeværelset? Så bliver det jo en smule sværere selvfølgelig.
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 indlæg
hvorfor det hvis det gøres korrekt? Mener jo ikke at du skal hacke hul selv men borer man og monterer korrekt så er det jo snarere en forbedring.
Moderator
· Stockholm
· 56 254 indlæg
Strikt formelt så er det jo op til foreningen at sørge for, at der er ventilation fra dit badeværelse. Har de godkendt, at andre kapper din kanal, så må foreningen løse det.
Men lad en bygningsingeniør kigge på muligheden for at gå igennem bjælken. Det bør ikke behøve at koste mere end 3 - 4 timer at beregne og kigge på det. OM det går holdbarhedsmæssigt, så må man jo kigge på passende hulboringsmetode.
Men lad en bygningsingeniør kigge på muligheden for at gå igennem bjælken. Det bør ikke behøve at koste mere end 3 - 4 timer at beregne og kigge på det. OM det går holdbarhedsmæssigt, så må man jo kigge på passende hulboringsmetode.