Hej,

spørgsmål vedr. sandsynlig bærende væg eller ej?

rød ring: væg som er opsat senere end huset blev bygget. vil blive delvist revet ned.

blå ring: væg som jeg ønsker at rive ned. er denne sandsynligvis bærende?

sort streg: tagspærrets retning

• Byggplan med rød cirkel om en senere opført væg, blå cirkel om væg til mulig fjernelse, og sort streg viser tagstolernes retning.
I rød ring har du en bjælke, så blå er højst sandsynligt bærende.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
Lulaua Lulaua sagde:
I rød ring har du en bjælke, så blå er højst sandsynligt bærende.
Jeg er ikke tømrer og vil ikke gøre dette selv, men vil kende forudsætningerne.

Huset er bygget uden isolerede indervægge, så de er som trommer, hvis man banker på dem. Når jeg banker øverst på den væg i rødt indrammet, lyder det ikke som om der ligger en bjælke i overkanten. Det virker heller ikke som om der står en søjle mod ydervæggen, når jeg banker.

Kan måske søjlen stå i ydervæggen og bjælken ligge på loftet, hvis det er som du siger?

Er det et etplanshus? Hvilken type spær har du? Hvor bredt er huset? Er der en sektionsplan? Det kan evt. være tegnet en væg som "tilvalg" punktstreget i den røde cirkel og altså ingen bjælke.

Lulaua Lulaua sagde:
Er det en etplanshus? Hvad har du for spær? Hvor bredt er huset? Er der nogen sektionsplan? Kan jo evt. være tegnet en væg som "tilvalg" stiplet i den røde ring og altså ingen bjælke.
Det er et etplanshus med kælder. Jeg tror det står 7.75m på billedet. Dimensionen på spærene kender jeg ikke, men huset er bygget i -68. Jeg har tolket den stiplede linje som et tilvalg eller en slags ”mulig placering af væg”.

Tjek om du har W-spær eller ej, de er selvbærende, og derfor bør ingen indervægge være bærende.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
Lulaua Lulaua sagde:
Tjek om du har W-spær eller ej, de er selvbærende og altså bør ingen skillevægge være bærende.
Tak for godt svar. Jeg vil tjekke dette og inddrage en konstruktør for at være sikker.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.