Hej!

Vi er flyttet ind i et hus med en tilbygning, men plantegningen i den passer ikke til os. På nuværende tidspunkt er der kun en tidligere åbning til terrassedøren, der fører til tilbygningen.

Der er allerede et tilbud på at lave en større åbning i den gamle ydervæg, og tømreren vil hjælpe med dette, da vi forstår, at den er bærende, da det er en gammel ydervæg.

Nu er mit spørgsmål, om jeg kan tage mellemvæggen i tilbygningen ned?
Hvis det gør nogen forskel, planlægger vi derefter at have en ny indvendig væg i samme retning, men 50-100 cm til siden.
Plantegning viser rum med markerede vægge; rød for eksisterende vægge til fjernelse, gul for ny placering. Noter om bærende vægge og tilbygning.

Spær på tilbygningen ser sådan ud:
Loft med synlige tagspær og isoleringsmateriale, trægulv og understøttende stolper under taget.

Tegninger fra byggetilladelse:
Plantegning af hus med plantegning af stueetage øverst og facade mod øst nederst. Detaljer inkluderer ruminddelinger og dørplaceringer. Bygglovsritning med information om grund, bärande väggar och takkonstruktion i en utbyggnad, inklusive material och tekniska specifikationer. Byggetegning af udvidelse med optegnede vægmål, notater og markeringer i gult; diskuterer mulige ændringer af vægge og døråbninger.

Er der nogen måde, jeg selv kan kontrollere dette, eller er ingeniøren den eneste løsning?

• Plantegning af husudbygning med håndskrevne noter om vægtykkelse, materialer og mulige ændringer i ruminddeling.
BirgitS
Denniis Denniis sagde:
At lave en større åbning i den gamle ydervæg er der allerede tilbud på, og en tømrer skal hjælpe med dette, da vi forstår, at den er bærende, da det er en gammel ydervæg.
Tømrere har ingen uddannelse i at dimensionere bjælker og søjler samt kontrollere, om underlaget kan holde til vægten fra søjlerne. Du har brug for en bygningskonstruktør, der kan lave de beregninger, som du nok har brug for at sende med i din byggeanmeldelse.

Den bygningskonstruktør kan så også se på, om der er brug for nogen forstærkninger for at kunne flytte indervæggen, og om der også er brug for byggeanmeldelse for det. Det, du kan starte med, er at kontrollere, om bjælkerne er sammensat over den eksisterende væg.

Jeg har mailet kommunen for at kontrollere, hvad jeg skal gøre, samt om de kan se på byggetilladelsen, om min skillevæg er bærende eller ej. Men jeg har ikke fået noget svar endnu.

Snedkeren virkede meget sikker på, hvad der skulle gøres, og jeg oplevede, at der ikke var nogen problemer omkring netop ydervæggen. Men jeg skal selvfølgelig give kommunen det, de efterspørger.

Jeg vil forsøge at kigge efter en evt. samling. Hvis der ikke er nogen samling, tyder det så på, at det ikke er bærende?

BirgitS
Denniis Denniis sagde:
Snedkeren virkede meget sikker på, hvad der skal gøres, og jeg opfattede det som om, der ikke var nogle problemer med netop ydervæggen. Men jeg skal selvfølgelig give kommunen det, de efterspørger
Desværre er der en del skrækeksempler i nogle tråde, hvor snedkere har dimensioneret bjælker, der slet ikke kan klare belastningerne.

Denniis Denniis sagde:
Jeg skal prøve at kigge efter evt. samling. Hvis der ikke er en samling, tyder det så på, at det ikke er bærende?
Under alle omstændigheder er det omvendt, hvis det er sammenføjet oven over væggen, så skal der fortsat være støtte til samlingen, eller man skal lave bjælkelaget om.

• Synes
kashieda og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.