Hej!
Overvejer om en væg i kælderen er mulig at fjerne. Den er mellem det, der i dag er syværelse og vaskerum. Vaskerum skal bygges i en anden del af huset, og sammenlagt kunne rummene være soveværelse.
Det er kælderetage med fuld loftshøjde og fuldstørrelse vinduer (sokkel). Væggen er i letbeton. Etagedæk af beton.
Hvordan ved jeg, om jeg kan fjerne væggen?
Overvejer om en væg i kælderen er mulig at fjerne. Den er mellem det, der i dag er syværelse og vaskerum. Vaskerum skal bygges i en anden del af huset, og sammenlagt kunne rummene være soveværelse.
Det er kælderetage med fuld loftshøjde og fuldstørrelse vinduer (sokkel). Væggen er i letbeton. Etagedæk af beton.
Hvordan ved jeg, om jeg kan fjerne væggen?
Suk.
Det går udmærket at bede om råd her for at få en opfattelse af, hvad der gælder. Vi har haft enestående dygtige forummedlemmer inden for dette område. Desværre er den jeg primært tænker på desværre gået bort.
Med den indstilling du præsenterer, kan man jo lige så godt lukke hele forummet.
Det er ingen modstrid mod, at det er yderst klogt at engagere en konstruktør, inden man går i gang. Er det en bærende del, skal man jo også kontakte sit byggetilladelseskontor, som sandsynligvis vil kræve, at der findes en udtalelse fra en konstruktør.
Det går udmærket at bede om råd her for at få en opfattelse af, hvad der gælder. Vi har haft enestående dygtige forummedlemmer inden for dette område. Desværre er den jeg primært tænker på desværre gået bort.
Med den indstilling du præsenterer, kan man jo lige så godt lukke hele forummet.
Det er ingen modstrid mod, at det er yderst klogt at engagere en konstruktør, inden man går i gang. Er det en bærende del, skal man jo også kontakte sit byggetilladelseskontor, som sandsynligvis vil kræve, at der findes en udtalelse fra en konstruktør.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 indlæg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6,412 indlæg
Det jeg kommer til at tænke på fra lignende tråde med kældre er, at væggen som eventuelt skal fjernes måske fungerer støttende mod jordmasserne, der virker på ydervæggen, dvs ikke kun belastning fra etagerne ovenover.
Jeg ser få elementer med lige så høje indsatser som at rive potentielt bærende strukturer. El- og vandinstallationer kan have lignende konsekvenser, men løsningerne er mere ensartede og mindre sted- og bygningsspecifikke. Derfor synes jeg, at din tanke om, at forummet lige så godt kan lukkes med en sådan indstilling, er haltende.mexitegel sagde:
Suk.
Det går utmærket at bede om råd her for at få en forståelse af, hvad der gælder. Vi har haft fremragende dygtige forummedlemmer inden for dette område. Desværre er den, jeg primært tænker på, desværre gået bort.
Med den indstilling du fremfører, så kan man jo lige så godt lukke hele forummet.
Det er ingen modsætning mod at det er yderst klogt at hyre en konstruktør inden man går i gang. Er det en bærende del, så skal man jo også kontakte sit byggesagskontor, som sandsynligvis vil kræve, at der findes en udtalelse fra en konstruktør..
Problemet for TS er at vide, hvad der er et godt råd og ikke. I næsten hver tråd er der nogen, der tager fejl i sagen, men som er skråsikker i sit indlæg. Det vil sige, det bliver svært at handle ud fra svarene. Der vil alligevel være brug for en konstruktør, inden væggen rives (hvis ikke TS er skødesløs, men så havde væggen nok allerede været væk).
Hej!Den ofrivillige klåparen sagde:Jeg ser få momenter med lige så høje indsatser som at rive potentielt bærende strukturer. El- og vandinstallationer kan have lignende konsekvenser, men der er løsningerne mere ensartede og mindre plads- og bygningsspecifikke. Derfor synes jeg, at din tanke om, at forumet lige så godt kan lukkes med en sådan holdning, er haltende.
Problemet for TS er at vide, hvad der er et godt råd og ikke. I næsten hver tråd er der nogen, der tager fejl i sagen, men som er skråsikre i deres indlæg. Det vil sige, at det bliver svært at agere ud fra svarene. Der vil stadig være brug for en konstruktør, inden væggen rives (med mindre TS er uforsigtig, men så ville væggen nok allerede have været væk).
Jeg modtager gerne tanker om sagsforholdet fra andre kyndige i forumet. At hyre en konstruktør i sidste ende er sikkert nødvendigt, men i forumet håber jeg, at der er viden til, at jeg kan afgøre, om det er værd at satse på denne idé.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46,183 indlæg
Ville det fungere at have en døråbning (med eller uden dør) mellem de to rum?
Afhængigt af rummålene kunne det mindre rum fungere som en sovealkove, skrivebordshjørne eller klædeskab. Det bliver jo mindre arbejde, uanset om væggen er bærende eller ej.
Har I tænkt på ventilationen?
Et soveværelse bør have tilluft, mens et vaskerum og et toilet normalt har fraluft.
Afhængigt af rummålene kunne det mindre rum fungere som en sovealkove, skrivebordshjørne eller klædeskab. Det bliver jo mindre arbejde, uanset om væggen er bærende eller ej.
Har I tænkt på ventilationen?
Et soveværelse bør have tilluft, mens et vaskerum og et toilet normalt har fraluft.
Og du læser eller vælger ikke at forstå, hvad jeg skriver. Jeg trak det bare til en ekstrem på samme måde, som du gjorde i dit første indlæg.Den ofrivillige klåparen sagde:Jeg ser få opgaver med lige så høje indsats som at nedrive potentielt bærende strukturer. El- og vandinstallationer kan have lignende konsekvenser men der er løsningerne mere ensartede og mindre plads- og bygningsegnede. Derfor synes jeg, at din tanke om, at forummet lige så godt kan lukkes med en sådan holdning, er haltende.
Problemet for TS er at vide, hvad der er et godt råd og ikke. I næsten hver tråd er der en, der har fejl i sagen, men som er meget sikker i sit indlæg. Det vil sige, det bliver svært at handle ud fra svarene. Der vil alligevel være behov for en konstruktør, før væggen rives (medmindre TS er uforsigtig, men så havde væggen nok allerede være væk).
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 386 indlæg
Jeg ville spontant ikke regne den som bærende.
Har du ingen armeringstegning af betondækket?
Har du ingen armeringstegning af betondækket?