Behøver råd vedrørende en væg i et århundredeskiftehus. Ønsket er at fjerne den helt, eller i det mindste reducere den så meget som muligt. På tegningen nedenfor kan I se væggen markeret i rødt. Som det fremgår af tegningen fra 80'erne, var væggen betydeligt længere og adskilte køkkenet fra stuen. Den del af væggen, som er revet ned af hvem jeg mistænker er den tidligere ejer, var lavet af træ. Den tilbageværende vægstump, som jeg nu ønsker at rive ned, er af mursten, hvorfor jeg begynder at spekulere på, om den kan være bærende? Kan det være af rene praktiske årsager, at den er af mursten, som at der har stået en kakkelovn i forbindelse med væggen?
Nogen der har et bud på dette? Kan tilføje, at væggen er ca. 15 cm bred
At væggen er af mursten skyldes sikkert, at der er eller har været en ildsted i hjørnet. Den runde ting på tegningen er formentlig en kakkelovn. Netop regler for brandsikring er blandt de ældste bygningsregler vi har.
Hvorvidt murstensvæggen er bærende, er ikke let at vide. Jeg har selv et hus fra tidligt 1900-tal og har engang gjort en fejl ved at tro, at en vægstump jeg rev, som ifølge alle dagens byggemetoder burde være ikke bærende, faktisk var det alligevel. Heldigvis var det let at løse, det var kun en hanebjælke på en enkelt tagspær, der var støttet på væggen, og det var let at løse med en ekstra bjælke på loftet.
Årsagen til, at principielt alle vægge i gamle huse kan være bærende, og da særligt vægge nær murstokke, er at alle former for beslag og lignende var dyre dengang, fordi de var smedede i hånden. For at veksle af væggene nær en murstokk, behøvedes beslag, som gør det samme som dagens bjælkesko. Men en bjælkesko i dag er masseproduceret og koster nogle få kroner. Tilsvarende smede beslag var nok betydeligt dyrere. Så selv om det kun var et enkelt, man sparede på, så var det det værd. For hvem ville i øvrigt være så dum at fjerne en væg? Åbne planløsninger var nok ikke moderne dengang...
Men en muret "vinge" som denne på en murstensvæg eller murstokk kan også stabilisere væggen eller murstokken, så den ikke knækker af laster oppefra, eller for den sags skyld sin egen vægt. Så det er ikke kun eventuelle bjælkelag ovenfor væggen, du skal kontrollere, men også det som væggen tilslutter sig.
Ja præcis, der har været to kakkelovne i huset engang, hvoraf den ene var ved siden af væggen, som jeg ønsker at tage ned.
Det er tricky at tage hensyn til, at vægstumpen skulle være stabiliserende for ydervæggen, den står imod. Det kan tilføjes, at senere byggeri er kommet til i forbindelse med den ydervæg, så den burde være godt understøttet.
Den tværgående bjælke, som ses stikke ud fra væggen for oven, går tværs over hele murstensskorstenen parallelt med ydervæggen helt hen til næste skillevæg på tegningen, til venstre for "rivningsvæggen". Jeg overvejer, om "rivningsvæggen" i spørgsmålet fungerer som støtte til denne tværbjælke, eller om den hviler på bjælkeskoen mod den tværgående bjælke?
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.