Hej!
Jeg har tænkt mig at fjerne en væg, men desværre ved jeg ikke, om den er bærende eller ej. Jeg vil kontakte en tømrer for at få arbejdet gjort, men vil gerne have lidt viden først, så det bliver rigtigt. Så hvad tror I - er væggen bærende, helt klart ikke bærende eller hvad skal kontrolleres for at kunne komme frem til et svar?
Huset er et modulhus (Sidensjöhus) fra slutningen af 70'erne - et etplans kælderhus. Så fra "bunden op": kælderplan, overetage (hvor væggen i spørgsmål findes) og derefter et uindrettet loft. Der er altså ingen etage over den væg, der skal fjernes, kun loftet.
Den væg, det drejer sig om, er den mellem køkken og stue (rødmarkeret), det gulmarkerede er en skorsten, så den del af væggen skal blive. Det er 3 meter væg, der skal fjernes, og ca. 65 cm bliver tilbage. De blå linjer viser de forskellige moduler.
Væggen er ca. 10 cm tyk, så det bør ikke være en "rigtig" bærende væg, men derimod en hjertvæg (?) med tanke på placeringen.
I modulen ved siden af, med entre/stue, er de korte vægge i midten af huset 60 cm henholdsvis 100 cm, hvis det er relevant.
Bifog billeder af loftet, og det der står om bærende vægge + spær i byggetilladelsesdokumenterne;
Fagværkstagstol så ikke bærende vægge, men derimod stabiliserende.
Læg en bjælke på tagstolene for at undgå nedhæng som eventuelt kan opstå!
Obs mine gæt, få en konstruktør til at kigge på det, hvis du skal gennemføre det.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.