renoverer badeværelse og tænkte at udskifte det gamle afløb som ligger indstøbt i etageadskillelsen, men jeg bliver nervøs for bæreevnen når jeg begynder at bryde op. Er der nogen risiko ved at bryde op dette gamle afløb for at lægge nyt ned på omtrent samme sted.
Det føles som om det ligger meget overfladisk, så jeg kommer ikke ret langt ned, men det er jo stadig et 110 afløb som skal ned.
Bedre at tage på samme sted som det ligger i dag sammenlignet med at svække med en ny rende tænker jeg.....,,,,
Bjælkens tykkelse er ca. 16 cm, skrånende villa, bærende betonvæg i kælderen cirka 1 meter fra toiletafløbet hvor stammen går ned lige i nærheden af denne væg.
Betonhulsten i kældervæg
Betonbjælkelag over hele kælderen

• Rørarbejde i badeværelsesrenovering, grå PVC-rør og afløb i betongulv ved træribber.
  • Billede af et renoveret badeværelsesgulv med et gammelt afløb og udsat træramme, klar til udskiftning.
Den gamle stamme går vel ret igennem bjælkelaget? Det burde være enklere at hyre en betonborer, der laver et nyt hul med et rent snit og derefter bare skrotter det gamle. Forsøg at undgå armeringen ved boringen. Læg ingen rør horisontalt i betonbjælkelaget.

Ja stammen går ret igennem bjælkelaget, så bøjer den af langs oversiden af bjælkelaget. Jeg kan se afløbsrørenes top, og eftersom alt skal være på samme sted, ville jeg gerne have lagt det der, hvor det gamle ligger.........
Du mener, at jeg skal lave huller igennem bjælkelaget på 3 steder i forskellige dimensioner og derefter forbinde det under bjælkelaget, hvis jeg forstår dig ret. De ender meget uheldigt dernede i kælderen samt lav loftshøjde......

Spørgsmål: Kan man svække bjælkelaget ved at fjerne de gamle rør, der ligger præcis i toppen af betonen? De har vel ingen bæreevne der, hvor de ligger i dag?

Jeg opfattede ikke, at det var tre huller, det var tale om. Så længe du ikke borer gennem armeringen, er der dog ingen holdbarhedsproblemer med tre huller. At bore er skånsommere mod bjælkelaget end at brække op. Hvis de gamle rør ligger rigtigt, hvorfor vil du så brække dem op?

Gamle 70'er rør hvide varianten, æggeskalsrør har jeg hørt nogle kalde dem. Føler at man tager en genvej, hvis man ikke benytter lejligheden til at skifte dem........

OK, så er jeg med. Gamla gjutjärnsrör er der sjældent grund til at bryde op på så korte strækninger. Tjek med en betonskærer. Han kan nok save op (dog med en lidt større radie) selv der, hvor rørene sidder.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.