25,677 læst ·
21 svar
26k læst
21 svar
Er trykimprægneret passende som bundrem mod plade?
Side 1 af 2
Har hyret et firma til at bygge til mit hus med badeværelse og bryggers.
De er nu nået så langt, at de har støbt og begyndt at rejse stommen, men jeg opdagede til min forbløffelse, at de brugte trykimprægneret mod pladen...dette på trods af, at da de spurgte, sagde jeg, at jeg ville have "almindeligt" træ med fugtspærre.
Problemet er, at de bygger med stående 145 og derefter liggende 45x45 at sømme panelet på. Den nederste 45x45 ligger da delvist mod pladen uden nogen fugtspærre...
Hvad skal jeg gøre?:eek:...er dette en ok måde at bygge på?
Håber på hurtige svar
De er nu nået så langt, at de har støbt og begyndt at rejse stommen, men jeg opdagede til min forbløffelse, at de brugte trykimprægneret mod pladen...dette på trods af, at da de spurgte, sagde jeg, at jeg ville have "almindeligt" træ med fugtspærre.
Problemet er, at de bygger med stående 145 og derefter liggende 45x45 at sømme panelet på. Den nederste 45x45 ligger da delvist mod pladen uden nogen fugtspærre...
Hvad skal jeg gøre?:eek:...er dette en ok måde at bygge på?
Håber på hurtige svar
Alle som har et 70'er hus med trykimprægnerede syllar ved, at det ikke er en god idé. Præcis som anders siger, så rådner det ikke, men det lugter muggent. De fleste med 70'er huse har i dag udskiftet deres trykimprægnerede syllar. Lav om, gør rigtigt.
Jeg påstår, at man godt kan have trykimprægneret i syll, men det skal være syllpapp. At trykimprægneret træ skulle være farligt på nogen måde at have i syll er nonsens.
Syllpapp er altså det vigtige. Det går fint med tagpap, hvis man har sådan noget liggende.
Syllpapp er altså det vigtige. Det går fint med tagpap, hvis man har sådan noget liggende.
Er enig med mattiaspmattiasp sagde:
det vigtigste er at bygge udgangspunktet for fugt i syllen væk, og så bliver syllen ikke våd og lugter
I din situation ville jeg absolut have krævet, at de skulle lave det om.
Hvorfor ikke Nivellreglar (har for mig at de hed sådan) så det aldrig bliver et problem?
Træ mod en plade er ikke godt, trykimprægneret er endnu værre. Det har -70'er husene lært os...
Hvorfor ikke Nivellreglar (har for mig at de hed sådan) så det aldrig bliver et problem?
Træ mod en plade er ikke godt, trykimprægneret er endnu værre. Det har -70'er husene lært os...
Det der forstår jeg ikke. Hvorfor skulle det være bedre at have en rotten ubehandlet syll uden bæreevne, som lugter dårligt, end at have en fugtig trykket syll, som lugter dårligt, men med god holdbarhed?
Uanset om trykimpregneret eller utrykket syll bruges, er det vigtige, at syllen er fugtsikret med syllpapp eller tilsvarende mod betonpladen. At trykimpregneret syll bruges nogle gange skyldes nok mest, at syllen monteres dagene inden præfabrikerede vægge leveres fra fabrik og monteres på grund og syll. Jeg har trykimpregneret syll, der står tørt, så det behøver ikke være noget problem med den løsning.
Intet problem med Tryckt træ og gummitætningen som fugtspærre.... Vil selv ikke bruge rent træ i en rem, men netop trykt, dog selvfølgelig med pap eller som jeg sagde gummitætningen.... Gummiet er jo desuden formbart....
jeg læste for en måned siden på en rigtig god side (som jeg nu har mistet
) At man altid skulle bygge med trykket syll. Men alle byggerier jeg har set og gjort selv, så har det altid været utrykket virke. Jeg tror nok, at det er op til byggherren at afgøre, hvad han vil bruge.
Der ser ud til at være delte meninger om dette, men efter at have konsulteret Anticimex, er jeg sikker på, hvordan jeg vil have det. Ingen trykimprægneret træ i bolighuse var deres kommentar. Det kan begynde at lugte!