Hvad får dig til at tro, at det er asbest? Det ligner Masonit, synes jeg.

Naboen kom og sagde, at det kunne være asbest. Vi har en asbestplade hjemme i fyrrummet, og de er ikke helt forskellige. Jeg har ingen anelse, men det ville være godt at vide:) Det er ret tungt, og hvis man bryder et stykke løs, er det som fliser, hvis man banker på det.

S
masonit kan blive sådan, så er der hårdere masonit næsten som de der gamle madkasser (kan ikke komme på hvad materialet hedder). og rigtig gammel isolering typ gullfiber (den er rigtig god til at klø hvis man er uheldig) dog findes der en lignende med asbest.

Det er fandeme meget lig loftet jeg havde på et LB hus fra -59, hvilket var asbest.

Sammenligningen med fliser når man banker på det taler også for asbest.
Hvor har du revet dette fra? og hvordan var det monteret der?

Det var både loft og indervægge. De var bare sømmet fast.

For at være virkelig sikker skal du indsende det til analyse, ellers er det bare gætteri.

Test og antænd et stykke, asbest brænder vel ikke?
Synes det ligner masonite.

• Synes
Eva Roos
  • Laddar…
Innertag og vægge i boligareal taler mod etternit i hvert fald.
Groventré og fyrrum er klassisk etternitsted.

Prøv med en tændstik.
Asbest brænder ikke (det var derfor, det blev brugt så meget).

Men det smælder når det bliver rigtig varmt ;)

tog en gasbrænder og det brændte ikke, glødede knap nok

Hvor længe brændte du? 20-30 sekunder må man nok mindst regne med, før masonite gløder.
Behandl det som asbest alligevel. Sikrest sådan. Skal du rive mere?
Mærkeligt med det i loftet...

Det er med 98% sikkerhed asbest. Rør det så lidt som muligt uden beskyttelsesudstyr.

Skum farve. Ser ud som tretex, men hvis det er hårdt og ikke brænder, kan det være en form for eternit (som jo normalt er cementgråt). Man bør i så fald se skarpe fibre i brudfladerne, som kun gløder, når man forsøger at brænde dem.

Og det er ikke underligt med eternit i gamle garager eller rum, man har ønsket at brandsikre af en eller anden grund.

Senest redigeret:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.