2,883 læst ·
9 svar
3k læst
9 svar
Altan - renovere eller udskifte? Hvornår, hvor, hvordan?
Hej.
Jeg er i gang med at vedligeholde vores hus, bygget i 1950.
(Jeg har stillet spredte spørgsmål gennem årene, senest hvordan jeg skal gøre med stillads ved balkonen: https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-goer-jag-med-staellning-vid-balkong.519317/#post-5763095 ).
Vi har en balkon, som er støbt i beton. *Jeg er usikker på, hvordan jeg skal gribe det an.* På nogle steder ved kanterne er betonen nedenunder løsnet, og armeringsjernet stikker frem, rustent. Den korrugerede sinusplade rundt om trænger til maling, ligesom andet smedearbejde.
Bør jeg
1) Fjerne beton indtil armeringsjern er synligt og slibe dem, og støbe ny beton på
2) Fjerne alt og støbe en helt ny balkon, måske med lettere materiale end beton hele vejen igennem.
3) Lade bygge en ny beton med træramme eller lignende?
Eller noget andet?
Jeg føler, at jeg nok ikke vil kunne klare dette selv, prøver nok snarere at tage mig af husets vinduer, når malingen af facaden er færdig.
Er der nogen, der har tips om firmaer, der kan påtage sig dette? (de jeg har fundet gennem en simpel googling ser ud til mest at være rettet mod andelsboligforeninger og ikke privatpersoner).
Jeg er i gang med at vedligeholde vores hus, bygget i 1950.
(Jeg har stillet spredte spørgsmål gennem årene, senest hvordan jeg skal gøre med stillads ved balkonen: https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-goer-jag-med-staellning-vid-balkong.519317/#post-5763095 ).
Vi har en balkon, som er støbt i beton. *Jeg er usikker på, hvordan jeg skal gribe det an.* På nogle steder ved kanterne er betonen nedenunder løsnet, og armeringsjernet stikker frem, rustent. Den korrugerede sinusplade rundt om trænger til maling, ligesom andet smedearbejde.
Bør jeg
1) Fjerne beton indtil armeringsjern er synligt og slibe dem, og støbe ny beton på
2) Fjerne alt og støbe en helt ny balkon, måske med lettere materiale end beton hele vejen igennem.
3) Lade bygge en ny beton med træramme eller lignende?
Eller noget andet?
Jeg føler, at jeg nok ikke vil kunne klare dette selv, prøver nok snarere at tage mig af husets vinduer, når malingen af facaden er færdig.
Er der nogen, der har tips om firmaer, der kan påtage sig dette? (de jeg har fundet gennem en simpel googling ser ud til mest at være rettet mod andelsboligforeninger og ikke privatpersoner).
N
neo11
Husejer
· Stockholm/Bromma
· 2 357 indlæg
neo11
Husejer
- Stockholm/Bromma
- 2,357 indlæg
Pladen er jo kun revnet lidt, højtryksrense, stålbørste lidt, rustbeskyttelsesfarve på armeringen.
Eventuelt skifte plader på altanen, og renovere metalrækværket.
Men at fjerne beton virker helt unødvendigt.
Måske at beklæde med træ kan give et nyt look, men mere vedligeholdelse siden.
Eventuelt skifte plader på altanen, og renovere metalrækværket.
Men at fjerne beton virker helt unødvendigt.
Måske at beklæde med træ kan give et nyt look, men mere vedligeholdelse siden.
Tak for svar. Jeg kan godt lide det nuværende udseende (minus flager og revner og rust..) . Altanen kunne godt have været omkring tredive cm dybere, så den blev mere brugbar, men ikke så tilbøjelig til at gøre det, hvis det alligevel ikke behøver at blive gjort om.N neo11 sagde:
Jeg er dog stadig lidt bekymret for, hvordan jeg kan vide, om kvaliteten af betonen er okay. Jeg vil jo ikke have, at altanen skal kollapse pludseligt...
Spontant ud fra billederne føles det ikke som noget meget farligt, men hvis du føler dig urolig for, at altanen en dag vil kollapse, vil jeg anbefale at hyre en konstruktør, som vil kunne give dig en klar besked sort på hvidt. Enten er det ikke alvorligt og kun lidt vedligeholdelse er nødvendig, eller også risikerer altanen at kollapse inden for nogle år, hvis der ikke gennemføres en indsats snarest.
Rigtig flot 50'er påhængt altan. Klassisk sinusplade og krumelurer på toppen. Jeg er ligesom mange andre her ikke bekymret for pladen, der stikker udenfor huset, men... Hvordan er den fastgjort til jeres træhus? På det ene billede er der et hul direkte ind i væggen, og hvis trævæggen rådner, ja så kan det gå hurtigt nedad.
Ja. Huset er oprindeligt et pudset hus med letbeton (men øverste etage er delvis træ). Det blev efterisoleret i 80'erne, da blev det beklædt med træpanel. Balkonen er støbt i betondækket.
Ved temperaturskift ryger det i gulvet/huset ved altanen. Enten er det parketgulvet, der vil bevæge sig, men som ikke kan gøre det fordi jeg har bygget en skillevæg, der står tæt på parketten, eller også er det rør, eller det kunne være metal-delene, der er indstøbt for altanen, der spænder og afgiver lyd.
Det har været sådan i mange år, men det øger bekymringen for altanen.
Det har været sådan i mange år, men det øger bekymringen for altanen.
Klik her for at svare