Jeg planlægger et akvarium, der kommer til at veje cirka 1400 kg, desværre har jeg bygget (eller rettere sagt bestilt) et Älvsbyhus og ikke en betonbunker. Hvordan i alverden skal jeg forstærke gulvet for at undgå 900l vand og vådt sand på de forkerte steder? Akvariet skal have målene 250cm*60cm (bundarealet altså). Det er ret vigtigt, at gulvet ikke begynder at svigte/sætte sig, da beholderen kan revne ved forskydninger.

Alle tips værdsættes! (Udover at stille beholderen i garagen, hvor der er betonplade).

• Synes
Patrik440
  • Laddar…
Bed Ælvsbyhus om at forstærke bjælkelaget der hvor du vil have akvariet

• Synes
Patrik440 og 2 andre
  • Laddar…
Det er som elmont skrev.
De, som kender deres huse bedst, er producenten. Bed dem beregne, hvordan det skal forstærkes, og bed dem levere det ekstra materiale, så undgår du fremtidige problemer med forsikringer ved evt. ulykke.

Det hører måske ikke til her, men hvordan kan 900 liter vand plus akvariet veje 1,4 ton?

Formentlig skal du foretage en betydelig forstærkning af grundkonstruktionen.
Afbestil Ä-huset og byg et hus, hvor bundpladen forstærkes for dette specialtilfælde.
Det er faktisk ret let gjort.

KnockOnWood sagde:
Det måske ikke hører her, men hvordan kan 900 liter vand plus akvariet veje 1,4 ton?

Formodentlig skal du foretage en betydelig forstærkning af grundkonstruktionen.
Afbestil Ä-huset og byg et hus, hvor fundamentet forstærkes for dette specialtilfælde.
Det er faktisk ret let gjort.
Jo...glasset vejer cirka 180 kg, plus vand, sand og sten og en solid møbel. Vægten er beregnet med en kalkulator, der tager alle faktorerne i betragtning, hvor præcist det passer ved jeg ikke, men det bliver et stykke over et ton uanset.

Jeg indser, at jeg var en smule uklar i mit første indlæg, huset er bygget for flere år siden, men det var ikke mig, der hamrede modulerne sammen, :)

Jeg tjekker med producenten.

• Synes
Patrik440
  • Laddar…
Men hvis det er 250 cm langt og stilles på tværs af reglarne (cc60), så får man jo bæring på 4 reglar -> 350 kg per regel. måske lidt meget alligevel (tænkte skrive at det ikke blev så meget :) )

• Synes
erikn81
  • Laddar…
gusvo085 sagde:
Fast om det är 250 cm langt og stilles tværs over reglerne (cc60) så får man jo understøttelse på 4 st regler -> 350 kg per regel. måske lidt meget alligevel (tænkte skrive at det ikke blev så meget :) )
Selv om det ikke går uden forstærkning af bjælkelaget, har du jo en pointe, det er måske ikke nødvendigt med en vanvittig forstærkning ligesom!

Hvis du har som jeg torparegrund, så mål ud hvor karet skal stå og stempl mod jorden. Jeg har et 840l kar med base samt teknik, og mit kar er kun 150cm bredt. Jeg målte groft hvor jeg skulle have karet og gik derefter under huset og markerede hvor det havnede. Tog to længdegående regler og stemplede dem tværs gulvreglerne.

Karet står stadig efter et og et halvt år :cool:

• Synes
Patrik440 og 1 anden
  • Laddar…
mrgorgo sagde:
Hvis du har som mig torpargrund så mål ud hvor akvariet skal stå og støtte mod jorden. Jeg har et 840l kar med base samt teknik og mit kar er kun 150cm bredt. Jeg målte groft hvor jeg skulle have akvariet og gik derefter under huset og markerede hvor det endte. Tog to længdegående lægter og støttede dem på tværs af gulvlægterne.

Akvariet står der stadig efter halvandet år :cool:
Og med "stämpla" mener du så "stämpa" antager vi.

mrgorgo sagde:
Hvis du har en torpargrund som mig, så mål hvor karet skal stå og stempl mod jorden. Jeg har et 840l kar med base samt teknik, og mit kar er kun 150 cm bredt. Jeg målte groft, hvor jeg skulle have karet, og gik derefter under huset og markerede, hvor det endte. Tog to længdegående reglar og stemplede dem tværs gulvreglerne.

Karet står stadig efter halvandet år :cool:
Det her svar giver håb :-D Hvad har du for fisk i?

Scalarer, 400tetror, regnbuer, ildål

• Synes
Patrik440 og 1 anden
  • Laddar…
ja typ

Patrik440
E erikn81 sagde:
... undvika 900l vand og våd sand på forkerte steder?
Nogle år gammel tråd så jeg undrer mig om det er blevet vådt på det forkerte sted eller om du har undgået det?

/P

Jeg har i hvert fald klaret mig.

• Synes
Patrik440
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.