6,757 læst ·
15 svar
7k læst
15 svar
Akvarium og gulvets bæreevne
Jeg planlægger et akvarium, der kommer til at veje cirka 1400 kg, desværre har jeg bygget (eller rettere sagt bestilt) et Älvsbyhus og ikke en betonbunker. Hvordan i alverden skal jeg forstærke gulvet for at undgå 900l vand og vådt sand på de forkerte steder? Akvariet skal have målene 250cm*60cm (bundarealet altså). Det er ret vigtigt, at gulvet ikke begynder at svigte/sætte sig, da beholderen kan revne ved forskydninger.
Alle tips værdsættes! (Udover at stille beholderen i garagen, hvor der er betonplade).
Alle tips værdsættes! (Udover at stille beholderen i garagen, hvor der er betonplade).
Det er som elmont skrev.
De, som kender deres huse bedst, er producenten. Bed dem beregne, hvordan det skal forstærkes, og bed dem levere det ekstra materiale, så undgår du fremtidige problemer med forsikringer ved evt. ulykke.
De, som kender deres huse bedst, er producenten. Bed dem beregne, hvordan det skal forstærkes, og bed dem levere det ekstra materiale, så undgår du fremtidige problemer med forsikringer ved evt. ulykke.
Grundstött
· Halland
· 28 348 indlæg
Det hører måske ikke til her, men hvordan kan 900 liter vand plus akvariet veje 1,4 ton?
Formentlig skal du foretage en betydelig forstærkning af grundkonstruktionen.
Afbestil Ä-huset og byg et hus, hvor bundpladen forstærkes for dette specialtilfælde.
Det er faktisk ret let gjort.
Formentlig skal du foretage en betydelig forstærkning af grundkonstruktionen.
Afbestil Ä-huset og byg et hus, hvor bundpladen forstærkes for dette specialtilfælde.
Det er faktisk ret let gjort.
Jo...glasset vejer cirka 180 kg, plus vand, sand og sten og en solid møbel. Vægten er beregnet med en kalkulator, der tager alle faktorerne i betragtning, hvor præcist det passer ved jeg ikke, men det bliver et stykke over et ton uanset.KnockOnWood sagde:
Jeg indser, at jeg var en smule uklar i mit første indlæg, huset er bygget for flere år siden, men det var ikke mig, der hamrede modulerne sammen,
Jeg tjekker med producenten.
Selv om det ikke går uden forstærkning af bjælkelaget, har du jo en pointe, det er måske ikke nødvendigt med en vanvittig forstærkning ligesom!gusvo085 sagde:
Hvis du har som jeg torparegrund, så mål ud hvor karet skal stå og stempl mod jorden. Jeg har et 840l kar med base samt teknik, og mit kar er kun 150cm bredt. Jeg målte groft hvor jeg skulle have karet og gik derefter under huset og markerede hvor det havnede. Tog to længdegående regler og stemplede dem tværs gulvreglerne.
Karet står stadig efter et og et halvt år
Karet står stadig efter et og et halvt år
Og med "stämpla" mener du så "stämpa" antager vi.mrgorgo sagde:Hvis du har som mig torpargrund så mål ud hvor akvariet skal stå og støtte mod jorden. Jeg har et 840l kar med base samt teknik og mit kar er kun 150cm bredt. Jeg målte groft hvor jeg skulle have akvariet og gik derefter under huset og markerede hvor det endte. Tog to længdegående lægter og støttede dem på tværs af gulvlægterne.
Akvariet står der stadig efter halvandet år![]()
Det her svar giver håb :-D Hvad har du for fisk i?mrgorgo sagde:Hvis du har en torpargrund som mig, så mål hvor karet skal stå og stempl mod jorden. Jeg har et 840l kar med base samt teknik, og mit kar er kun 150 cm bredt. Jeg målte groft, hvor jeg skulle have karet, og gik derefter under huset og markerede, hvor det endte. Tog to længdegående reglar og stemplede dem tværs gulvreglerne.
Karet står stadig efter halvandet år![]()
Du kunne måske bygge videre på metoden, der diskuteres i denne tråd:
* http://alvsbyhus.forum24.se/alvsbyhus-about3458.html
* http://alvsbyhus.forum24.se/alvsbyhus-about3458.html