Skal indsætte et stort vindue og nu undrer jeg mig over, hvordan jeg skal veksle af spærret.

Hvilket af følgende måder skal jeg veksle af på, eller skal jeg gøre på en anden måde? :)

• 3D-diagram af konstruktion med bjælke og tagstol, målt til 220 mm og 45 mm. Bruges til vejledning om indsættelse af stort vindue.
  • 3D-tegning af en tagkonstruktion med mål på 220 mm og 90 mm, viser hvordan en bjælke skal justeres for at installere et nyt vindue.
bump

S
Her ønsker jeg, at afdøde justus kunne komme med et input, tror ikke mange på forummet kan give dig et beregnet svar. Jeg gætter på, at alt 2 er det mest almindelige.

• Synes
Luddis_1 og 2 andre
  • Laddar…
Alternativ 2, glem heller ikke at kontrollere, at vægreglen holder som bjælken er tænkt at blive lagt op på.

Alternativ to. Ingen mærkelighed.

B bossespecial sagde:
Alternativ 2, glem heller ikke at kontrollere, så vægreglen holder, som bjælken er tænkt at lægges op på.
Det er en 45x170, men det skal vel fungere?

• Synes
AG A
  • Laddar…
M mattiasohult sagde:
Det er en 45x170, men det skal vel fungere?
Nu skal jeg vel ganske vist være helt sikker. Hvor bredt er det tænkte vindue?

A AG A sagde:
Nu skal jeg vel egentlig være helt sikker. Hvor bredt er det tænkte vindue?
2400mm

M mattiasohult sagde:
2400mm
Det var ret stort. Har du let metal-, papptag, eller tungt tegl-, betonntag? Etplansvilla, eller 1 1/2-plan?

A AG A sagde:
Det var ganske stort. Har du let plade-, papptag, eller tungt tegl-, betontag? Enplansvilla, eller 1 1/2-plan?
Det er betonsten. Et plan med fritbærende spær.

Lidt uklart om det er 1 eller 2 spær, der gennemskæres.

M mattiasohult sagde:
Det er betonfliser. Et plan med fritbærende spær.

Lidt uklart om det er 1 eller 2 spær, der veksles af
Desværre tror jeg, at du kan blive nødt til at sætte en limträbalk i stedet. Det bliver en ret betydelig last, der skal tages ned. Uden ordentlige underlag kan jeg desværre ikke hjælpe dig mere.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
Det er afvekslet for et par vinduer & døre fra fabrik (gullringshus bygget 79). Der har man vekslet ifølge alternativ 1, burde vel ikke blive nogen større forskel?

BirgitS
Længden på overliggeren har meget stor betydning for, hvor meget belastning den skal tåle.

Lovmæssigt skal alle indgreb i bærende konstruktion have en godkendt byggeanmeldelse, før arbejdet påbegyndes.

• Synes
mattiasohult
  • Laddar…
Fik anbefalingen at lime & skrue sammen 2 stk. 45x220 reglar for at lave en egen limtræ og gøre ifølge alternativ 2.

Dette er altså noget, som I ikke ville råde mig til at gøre? :)

BirgitS
Det er jo noget, der skal beregnes ud fra taglast inkl. sne osv., og det gør jo en bygningskonstruktør bedst.

• Synes
Wasssp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.