Hej!

Meget taknemmelig for svar på dette spørgsmål, da vi allerede er begyndt at skære lidt i væggen :)

Vi har fået byggetilladelse til at sætte en dobbeltdør i langsiden af en 1-plans tilbygning, i en væg hvor der ikke er nogen dørhul i øjeblikket. Dørene er i alt 1,40 i bredden og 2,10 høje, tilbygningen hvor døren skal sidde måler 4 (gavl) x 8 (langside) meter. Taget er dækket med betonplader og isolering.

Ifølge en test på Optimeras hjemmeside ville det være nok med en limtræsbjælke på 45 x 145 mm, C24. Min bedre halvdel er dog bekymret og tør ikke satse, samtidig har vi brug for al den plads vi kan få ovenover døren for at få plads til overlys vinduet...

Yderst taknemmelig for kvalificerede råd, så man kan sove godt om natten uden at bekymre sig for, at taget synker sammen som en moden banan under sneen. (Snezone 2)

Venlige hilsner
Tove

45 x145 lyder spinkelt.

Hvilken snezone? Eller hvor er det?

Taghældning?

Normalt plejer man at tage 45x 220 til dette, men der findes lavere og tykkere løsninger.

Læste nok forkert på dine mål.
Opfatter jeg det rigtigt, at døren sidder på siden, som er 8m, og husets bredde er der 4m?
I så fald kan det passe med 145mm, men jeg ville i så fald lægge 2 stk. 145 ved siden af hinanden, for ikke at ligge så tæt på grænsen.

Det bedste er, hvis I kan ramme, hvordan døråbningen placeres i forhold til spær. Det giver nemlig helt forskellige resultater, når det kommer til dimensioneringen af bjælken. Med lidt held kan I klare jer med en ret spinkel løsning.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.