Hej!

Skal sætte en altandør (dobbelt) i en eksisterende plankevæg.

Væggen består af stående spontede planker ca. 50mm tykke, og jeg har tegnet et hul, der er 15x21 med en 220x45 bjælke over, der stikker ud 20cm/side.

Der hviler to spær, hvor hullet skal være.

Tanken er at stemme op indvendigt mellem gulv og loft og simpelthen save det T-formede hul ud.

Men selve bjælken, lægger man bare ind den, eller skal den sikres f.eks. sidekræfter? Der vil hvile et antal stumper spontede planker på den, og jeg er bange for, at de skal begynde at sprede udad.

En idé er at sætte en endnu større bjælke på ydersiden, som skrueklæber de spontede planker på oversiden med selve den bærende bjælke.

Eller hvordan plejer man at gøre?

Jeg ved ikke, hvordan man plejer at gøre, men da jeg gjorde samme operation på et plankehus, gjorde jeg sådan, at jeg rev væggen ind til plankerne indefra, derefter skruelimmede jeg en 220x45, som var så lang, at den var fastgjort til to stående planker på hver side af dørhullet. Efter at limet var tørt, savede jeg dørhullet op.

Jeg synes 15 er for langt for en enkelt almindelig regel i 220x45. Ville tage en tynd limträ i stedet.

Ifølge byggbeskrivelsers dimensioneringshjælp er det tilstrækkeligt med en 45x195, så jeg dimensionerede lidt op, men på den anden side er det ingen større mankemang at indfælde en 42x225 limtræsbjælke i stedet.

Gabbe1: bjælken er altså ikke indfældet i plankestolpen, men kræfterne optages af limfugen og skruerne. Det bliver faktisk næsten ren forskydning og lidt flækningskræfter på limet, men jeg havde nok tænkt at indfælde.

Men behøver man sidestabilisere en indfældet bjælke på nogen måde, eller er det tilstrækkeligt med nogle skrueskruer?

Dimensioneringshjælpen stemmer sikkert, jeg går bare på mavefornemmelse og erfaringen, at efter nogle år plejer almindelige regler at hænge lidt, hvis man ikke tager hårdt nok med dimensionerne (næsten af egenvægten). Det gør ikke limtræ.

Nope, ikke indfældet. Plankestammen var jævn og fin, så limfugen fik et meget stort areal at fæstne i.

Barnrikehuset sagde:
Ifølge bygningsbeskrivelsernes dimensioneringshjælp er en 45x195 tilstrækkelig, så jeg dimensionerede lidt op, men på den anden side er det ingen større udfordring at indfælde en 42x225 limtræsbjælke i stedet.

Gabbe1: bjælken er altså ikke indfældet i plankedækket, men kræfterne optages af limfugen og skruerne. Det bliver næsten ren forskydning og lidt fladekrav på limet, men jeg havde nok tænkt at indfælde.

Men behøver man at sidesikre en indfældet bjælke på nogen måde, eller er nogle skråskruer nok?
Du kan sætte sømplader på indersiden og ydersiden af opstillingsstederne for at sikre limtræsbjælken i plankevæggen. Så forhindrer du, at plankevæggen trækkes ud eller ind.

falkn sagde:
Du kan jo sætte spikbånd på ind- og ydersiden af oplægsstederne for at sikre limtræsdrageren i planke væggen. Så forhindrer du, at planke væggen trækkes ud eller ind.
Overvejede lidt det eller måske store spikplader.

Barnrikehuset sagde:
Funerede lidt over det, eller typ store spikplåtar.
Det var spikplåtar jeg tænkte på, skrev bare noget andet :P Sætter du typ 100x200 plåtar 4 stk. så har du sikret ret godt.

• Synes
Björkebo Frösön
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.