Hej! Ny her på forumet, ny husejer ..

Så var det gjort, hulfirmaen har været forbi og boret/savet huller til vores friskluftsventiler (⌀ 130 mm).

Et af vores 6 huller gik dog igennem en regel. Se billeder.

Værelse med vindue mod have, væg med hul til friskluftsventil (⌀ 130 mm) ved siden af vinduesramme, radiator under vinduet. Et nærbillede af et hul i en væg, omkranset af isolerende materiale og træ, med udsigt til en have udenfor. Hul igennem en væg med synlig isolering og træmateriale, set indefra ud mod dagslys, beregnet til installation af friskluftsventil. Et hul boret i en trævæg for en ventilationskanal med udsigt til en have. Træ- og isoleringsfibre ses omkring kanalen.

Lidt kort om huset, bygget 76. Mexitegl, 1 plans med loft ovenover + kælder.

Så til mit spørgsmål, går ud fra at der sidder to regler ret tæt ved siden af vinduet (vinduesbredde 185 cm), hvoraf den ene nu er afkortet.

Kan jeg installere friskluftsventilerne eller bør jeg være bekymret, udbedre dette med det samme eller afvente og se?

Undskyld min uvidenhed, derfor jeg henvender mig til jer i håb om at kunne få råd. Kompletterer gerne med mere info hvis nødvendigt.

Og på forhånd så ja, jeg brugte regelsøger som ikke gav noget udslag for regel. :)

Mvh

har du ingen k-tegning på huset, hvor du kan se, hvordan ydervæggen er konstrueret, så kontakt kommunens byggesagsafdeling og få tilsendt tegningerne fx på e-mail

hvis der hviler spær ovenover vinduet, bør du tjekke tegningerne

T tergo sagde:
har du inga k-ritningar på huset där du kan se hur ytterväggen är konstruerad så kontakta kommunens bygglovsavdelning och få skickat ritningarna tex på e-mail

om det vilar takstolar ovanför fönstret så bör du kolla ritningarna
Jeg har lidt oplysninger. Rød pil viser, hvor ventilationshullet på billederne er.

Bygningstegning med en rød pil, der indikerer ventilationshullet. Byggetegning med detaljer omkring ydervægge og tagkonstruktion, rød pil viser placeringen af ventilationshul. Diagram med detaljerede væg- og tagkonstruktioner til bygning med markeret ventilationshul vist med rød pil. Byggetegning med røde pile, der markerer ventilationshullets placering.

• Plantegning med røde pile, der peger på ventilationshul.
Uden at have detaljeret viden i spørgsmålet og kompetence til fuldt ud at tolke tegningerne. Så kunne det jo være problematisk, da det ser ud til, at tagspærene hviler på den væg, som I har boret i, da har du vel tryk fra tagspærene/hanebånd. Ved vinduet har man vel rimeligvis lagt en afvekslingsbjælke, og lasten fra tagspærene fordeles ned via sidepiller. Det kunne jo være sådan, at I har skåret en af disse sidepiller over og dermed svækket den bærende konstruktion.

Om det virkelig er sådan, kan jeg ikke sige, og eventuel påvirkning kan jeg ikke sige.

• Synes
tergo
  • Laddar…
Det er et elementbygget hus. Havde hulltagerne kunnet læse tegninger, havde de ikke placeret hullet netop der. Hullet er endt midt i en samling mellem to vægelementer. Eftersom spærene (W-spær med valmning) hviler på denne ydervæg, bliver tagbelastningerne ret store. Jeg ville kræve, at hulltagerne plugger dette hul igen (inkl. kiler fast støtte for de afsavede reglar) og laver et nyt lidt længere væk fra vinduet.

Jeg er enig i, at reglarne skal repareres. Men hvem der står for reparationen og det nye hul, afhænger af hvilke instruktioner du gav hulltagarene. Pegede du og sagde, at her vil jeg have et hul, kan de ikke blive bebrejdet for dette.

Tak for alle svarene, det værdsættes masser! Fantastisk forum dette.

Så må det blive at fikse dette og lave et nyt hul et stykke fra det eksisterende.

Ja, desværre kan jeg ikke kræve, at de udbedrer dette, da de fraskrev sig ansvaret. Jeg og min kommende samlever arbejder mod en deadline, og dette går egentlig lidt imod mine principper at lave denne type indgreb så forhastet .. men men .. hurtigt bliver nogle gange forkert, lesson learned.
Jeg opfordrede dem desuden til at gå frem forsigtigt netop for at undgå at bore igennem noget uønsket.
5 af 6 huller blev præcis som tænkt, men hvad hjælper det mig lige nu ...

Har I gode tips til, hvordan jeg kan gå til værks for at kile et støtte fast, så reglarne genvinder deres aflastende funktion?
Samt hvordan jeg propper hullet udenfra, fuge?

Det handler om at bruge fantasien. Jeg ville dreje en noget konisk rund klods, som jeg kan banke ind, men så skal man have adgang til en drejebænk... Grundprincippet er at spænde ved hjælp af kiler. På ydersiden skal du pille nye mexisten ind. Så store huller bliver ikke pæne med fuge. Eller så sætter du en tallerkenventil, som er lukket, og lader som om det er et yderligere udluftningshul.

• Synes
CarlC89 og 2 andre
  • Laddar…
Eller, så i stedet for at dommedagsprofeti fremstiller man noget af stål som støtter op om reglen, men samtidig kan man montere ventil. Man skal jo så skære op slidsker, hvis det er en ventil med gennemgående rør, men det er et mindre problem, lidt afhængigt af hvilken ventil man tænker sig montere.

Düsseldorff
T Taren43 sagde:
Eller, så istället for at dommedagsprofetia fremstiller man noget af stål, der støtter op om reglen, men samtidig kan man montere ventil. Man skal så skære slids op, hvis det er en ventil med gennemgående rør, men det er et mindre bekymring, lidt afhængig af hvilken ventil man forestiller sig at montere.
Tænkte det samme, burde være muligt at fremstille noget af stål, som er stærkt nok, men alligevel af en dimension, der tillader luftpassage.

115 mm rør med 5 mm gods er ret stærk.
Hvis man ønsker, kunne man sætte en støtte i midten, så holder den for det meste;) Rør med en diameter på 115 mm måles med tommestok, ligger på gråt flisegulv.

• Synes
Cabaooman
  • Laddar…
A Argastesnickaren sagde:
115 mm rør med 5 mm gods er ret så stærkt.[billede]
Ha ha. I min rolle som professionel konstruktør ville jeg aldrig tegne den løsning til en kunde. Men i mit eget hus... 100%.

• Synes
Errant og 4 andre
  • Laddar…
Røret er jo perfekt. Bor et hul eller to og sæt et stykke stang ind. Så lidt rustbeskyttelsesfarve. På med ventiler. Klart.

J justusandersson sagde:
Det er et elementbygget hus. Havde hulltagerne kunnet læse tegninger, ville de ikke have placeret hullet netop der. Hullet er kommet midt i en samling mellem to vægelementer. Da tagspærerne (W-tagspær med valmning) hviler på denne ydervæg, bliver tagbelastningerne ret store. Jeg ville kræve, at hulltagerne lukker dette hul (inklusive kiler som understøttelse for de afsavede regler) og laver et nyt lidt længere væk fra vinduet.
Har i princippet aldrig stødt på en hulltager som ser på en tegning eller for den sags skyld tager ansvar for hvad der findes indenfor ydre overfladen, hulltagere laver huller hvor de er blevet anvist og så er det op til bestilleren at have styr på om placeringen er hensigtsmæssig.

Jeg har aldrig stødt på en hulborer, der kan læse tegninger, men det kan som regel heller ikke bestilleren. Det er en absurd situation. I det til tider overregulerede bygge-Danmark kræves der kun formel certificering for at lave energiberegninger og for at kunne være KA. Ikke engang individuelle elektrikere behøver at have autorisation. Eller for den sags skyld arkitekter, konstruktører og en masse andre supervigtige kompetencer.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.