Vi er i gang med at bygge ud derhjemme og vil rive en bærende væg ned på 1. sal i vores 1,5 plans hus. Jeg har fået tegninger fra naboerne, som har et identisk hus og har lavet den samme udbygning, se vedhæftede. Men der brugte de 2 stk. VKR 70x70x4 som søjler samt en HEA200 som bjælke, der skal være indfældet i loftet.
Hvad svarer disse dimensioner til i form af limtræ? og for HEA200, hvad svarer det til i samme tykkelse, altså hvor bred skal en 200 (195?) høj limtræsbjælke være?
Snesone 1,5
Man kan ikke oversætte fra stål til limtræ direkte uden at kigge på forudsætningerne. En 200 mm høj limtræsbjælke, der skal udføre samme opgave som en HEA 200, findes dog ikke. Den laveste limtræsbjælke, der kommer i nærheden, er 215x315 eller 215x360 mm.
Man kan ikke oversætte fra stål til limtræ direkte uden at kigge på forudsætningerne. En 200 mm høj limtræsbjælke, der skal gøre det samme arbejde som en HEA 200, findes dog ikke. Den laveste limtræsbjælke, der kommer i nærheden, er 215x315 eller 215x360 mm.
tak så meget for svaret. Her en god rettesnor om det er interessant at grave dybere i eller ej (og det er det ikke).
En VKR profil 70x70x4 som er ca. 2,5 m høj klarer en utrolig høj last, lige under 200 kN, dvs ca. 20 ton. Fra et styrkesynspunkt er den en overdimensionering i dette tilfælde. Jeg er sikker på, at du kan bruge limtræssøjler. 90x90 mm klarer ca. 50 kN (5 ton) ved den aktuelle højde. Man skal beregne det med de rette forudsætninger.
En VKR profil 70x70x4 som er ca. 2,5 m høj klarer en utrolig høj last, lige under 200 kN, dvs. ca. 20 ton. Ud fra et styrkesynspunkt er den en overdimensionering i dette tilfælde. Jeg er sikker på, at du kan bruge limtræssøjler. 90x90 mm klarer ca. 50 kN (5 ton) ved den aktuelle højde. Man skal beregne det med de rette betingelser.
ok, og hvordan ville du sige, at KKR adskiller sig? Forstået at det er varmvalset mod koldvalset, men ud fra et styrkesynspunkt og også sammenføjning med hensyn til evt. svejsning? Eller har du et andet forslag til sammenføjning med HEA-bjælken samt hvordan man skal anlægge den mod soklen?
KKR 70x70x4 klarer ca. 2/3 af den søjlelast, som VKR med samme profil, hvilket helt sikkert er tilstrækkeligt. Svejsespørgsmål er ikke min afdeling. Jeg ville gætte, at det enkleste er at svejse en plade på søjlens ende, som man derefter bolter fast i bjælken, men der er andre her på forummet, der kan det bedre. I søjlens bundende kræves med sikkerhed en fastsvejset plade, så opbøjningstrykket ikke bliver for højt. Dette skal man beregne med hensyn til fundamentets konstruktion.
KKR 70x70x4 klarer ca. 2/3 af den pelarlast, som VKR med samme profil, hvilket helt sikkert er tilstrækkeligt. Svejsespørgsmål er ikke min afdeling. Jeg ville gætte, at det nemmeste er at svejse en plade fast på søjlens ende, som man derefter bolter fast på bjælken, men der er andre her på forummet, der kan det bedre. I søjlens bundende kræves med sikkerhed en fastsvejset plade, så opbøjningstrykket ikke bliver for højt. Dette skal man beregne med hensyn til grundmurens konstruktion.
Tak! Går fra klarhed til klarhed takket være din input.
nyt spørgsmål: snedkeren siger, at det bliver for stramt med 70x70x4, fordi en eksisterende træsølje står udenfor, og at det da vil stikke ud indeni i rummet. Men han spurgte, om det var ok med 100x50x4 i stedet. Har en sådan lignende bæreevne som 70x70?
bundenden vil stå direkte på grunden på en metalplade.
Det afhænger af, hvordan den monteres. Hvis den bliver afstivet i den svage retning, bliver den bedre, ellers betydeligt dårligere. Der er altid en pointe med søjler med kvadratisk tværsnit. Så behøver man ikke bekymre sig om det.
Det afhænger af, hvordan den monteres. Hvis den bliver staget i den svage retning, bliver den bedre, ellers betydeligt dårligere. Det er altid en fordel med søjler med kvadratisk tværsnit. Så behøver man ikke bekymre sig om det.
Usikker på, hvordan du mener, men hvis det er som jeg tror, så bør det være ok i den ene retning, da eksisterende træsøjle kommer til at være klods an. Den anden side ved jeg ikke rigtigt, hvad man skal gøre ved, da jeg ikke vil bygge for meget der, da muren bliver for tyk. Men kunne man sætte to træregler på hver side, så 3 af 4 sider på søjlen er "indklædt", og den 4. sætter man noget plade over mellem reglerne på siden?
Om jeg havde adgang til de rigtige data, kunne jeg tjekke, om dette overhovedet er et problem. Ellers kan du sammenligne med en almindelig træreglevæg. Reglens svage retning plejer man at afstive med kortlingar, så det er bæreevnen i den stive retning, der bliver bestemmende.
Om jeg havde adgang til de rigtige data kunne jeg tjekke, om dette overhovedet er et problem. Ellers kan du sammenligne med en almindelig træregelvæg. Reglens svage retning plejer man at stive op med kortlingar, så det er bæreevnen i den stive retning, der bliver bestemmende.
Tak, men var faktisk forbi det lokale stålværft i eftermiddags og købte en HEA200 og to kkr 70x70x4. Da jeg så Hea’en indså jeg, at det med længder bliver det mest stabile i vores 70er papkassehus.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.