Hej!

Vi bor i en souterrainvilla bygget -88.
Mens vi venter på at vores snedker kommer hjem og kigger på dette projekt om 2 uger, er jeg begyndt at rive ned pladerne på den bærende væg, som vi skal åbne op. Vi vil skabe os et indtryk af, hvor stor en limtræsbjælke vi behøver.
Fra begyndelsen var åbningen 1500 mm, vi har tænkt at udvide åbningen til 2400 mm.
Det som bærer op bjælkelaget i dag er to 42x140 + rem 42x140 og en 25 mm ovenpå remmen, mærkelige mål:)
Det er to stolper (42x140) der skal væk og erstattes med bjælke.
På overetagen er der ingen bærende indervægge, da huset har selvbærende spær.
Ifølge byggbeskrivelser.dk kræves en bjælke på 115x225,
Det trælse er, at det bliver ret lavt til loftet.
Kan vi fjerne remmen der, hvor bjælken skal presses op, eller er den der for at stabilisere?
Man kan måske lade en af de to bærende linjer (45x140) være og slå en limbjælke 115x180 op ved siden af?
Hvad tror I?
Rivet vægparti i souterræn villa viser åbning under udvidelse til 2400 mm, med synlige bjælker og trappe i baggrunden. Hammarbånd 42x140 mm med en brædder ovenpå, mærket "Ovanför hammarband 24 mm", i en påbegyndt renovering. Byggetegning viser en sektionsskitse af en vægkonstruktion med mål, herunder åbninger på 2400 mm og 2300 mm, samt takvinkel på 27 grader. Skitse af byggeplan med rumbetegnelser og målinger til projekt i en souterrænvilla fra 1988, viser bærende vægge og åbning. 3D-model af hus med åbninger, mål og oplysninger om limtræsbjælker, belastninger og konstruktionstandarder i et renoveringsprojekt.

• Synes
Envisare
  • Laddar…
Hvis 115x225 mm er korrekt dimension på en limtræsbjælke, hvilket jeg ikke er sikker på, kan du erstatte den med 215x180 mm, som er helt tilsvarende ud fra stivhedssynspunkt. Det du kalder for hammarband kan du fjerne. Gulvbjælkerne ovenover kan hvile direkte på bjælken. Jeg ville ønske, at du viste hele planen for stueetagen, så det er muligt at kontrollere beregningen. Fotoet af åbningen mod trappen viser, at huset ikke er bygget helt i henhold til plantegningen på dette punkt. Det betyder sandsynligvis ikke noget for beregningerne, så længe dine åpningmål er korrekte, men det er alligevel en lille advarselsprik.

Har fjernet lidt mere af væggen på højre side, de tidligere ejere byggede et skab under trappen, døren ved siden af til højre er også fjernet. Det er nok det, der forvirrer med tegningen.
Det er jo fantastisk, hvis vi kan fjerne det, jeg kalder hammarband. Så kan vi få en bjælke på 140x225 ind og alligevel få 206 cm i loftshøjde. Det ser ud som om, der ligger en trykimprægneret (25mm) oven på hammarbandet, måske lettest at lade den blive? Byggebeskrivelse for åbning af indervæg i 2-planshus med illustreret dobbelt etage plan og specifikationer for bjælker og pæle. Renoveringsprojekt viser en delvist fjernet væg, åben ramme ved trappe, klædesstativ, strygejern og værktøj på gulvet, målt til 2300 mm. Under trappeopbygning med fjernet væg og synlige træbjælker; over bjælken ses trykimprægneret træ. Gulvetegning af hus med flere rum og placering af døre, vægge og trapper. Omfatter bl.a. rum mærket "Bastu", "WC", og "För", med streger og mål.

Hvad er husets indvendige bredde? Det bedste er, at bjælken ligger klods op ad gulvbjælkerne. Trykimprægneret indendørs? Findes det, skal det bestemt fjernes. Hvad gjorde du for ændring for pludselig at nå frem til 140x225?

Fra indervæg til indervæg er huset 7600 mm bredt.
Fra begyndelsen tænkte jeg at beholde en af de to bærbjælker og lægge en limtræsbjælke (115 Bred) klods tæt ved.
Men nu når hammerbåndet skal væk, er det vel lige så godt at sætte en limtræsbjælke på 140x225 op, når der alligevel er plads?

Ja, det er mærkeligt om der ligger en trykket der, jeg vil kigge nærmere i morgen, er det giftige gasser eller lugt, der er problemet med trykket indendørs?

De var giftigere før, men de skal aldrig være indendørs. Det plejer at være en årsag til sanering. Det er ingen god løsning at gemme nogle af de gamle.

Jeg er tvivlende over dimensionerne som du får frem. For en åbning på 2,4 m bør det være tilstrækkeligt med 90x225 alternativt 165x180.

Okay, det bliver interessant at se, om det er imprægneret, kigger nærmere på det i ugen.
90x225 så jeg nu, at det fandtes som alternativ. 140x225 er måske lidt for overdimensioneret:)
hvis jeg bruger 90x225 og stolper 90x90 er det vel nemmest at fæste med hulplade og ankerskrue?
Tak for alle svar!

Det bedste er kraftigere beslag og gennemgående bolt. Er montagen synlig, skal det absolut være noget sådant. Hulplader og ankerskrue er for spinkle. Vedhæftede billede plejer jeg at bruge som eksempel.
Solid montage med kraftige beslag og gennemgående bolt under konstruktion, med hus i baggrunden.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.