Vi skal åbne en bærende ydervæg i træstolpe og indsætte to store vinduespartier, der kan åbnes. Bredde på vinduer ca. 1950 mm. Se billede. Hvilken dimension på træbjælke har man brug for? Med venlig hilsen, Agneta
For at kunne beregne det kræves der lidt mere information. Tegninger, planer og snit, hvor huset ligger, tagbelægning, er der en overetage osv. Har I ingen tegninger, kan det fungere med enkle skitser og billeder.
Hej! Se billede af ydersiden af huset, hvor vi skal åbne op, hvor der i dag sidder et vindue og en altandør ved siden af. Træhus og loft ovenfor. Vi har valmtag. Huset ligger i Nacka i Stockholm.
Har tegnet på, hvordan det skal se ud, hvor vi åbner op for store vinduer. 1900 mm per vinduesparti. I dag har vi en mindre altandør og et mindre vindue på disse steder.
Jeg ved ikke, hvad @bossespecial synes, men jeg kan forestille mig, at man lander på en limtræsbjælke med dimensionen 90x225. Spændvidderne er små, men bjælker over døre er følsomme ting. Nedbøjningen skal begrænses.
Tak. Skal man bede en konstruktør beregne det. Kommunen har ikke krævet noget, men har læst, at man kan have brug for en konstruktionstegning på grund af sikkerhed til forsikringsselskabet?
Jeg ved ikke, hvad @bossespecial synes, men jeg kan forestille mig, at man lander på en limtræsbjælke med dimensionen 90x225. Spændvidderne er små, men bjælker over døre er følsomme ting. Nedbøjningen skal begrænses.
Tak. Skal man bede en konstruktør regne på det. Kommunen har ikke krævet noget, men har læst at man kan have brug for en konstruktions tegning pga sikkerhed til forsikringsselskabet?
At bygningsafdelingen ikke skulle have brug for konstruktions tegninger for et indgreb i bærende konstruktion som desuden kræver byggetilladelse, ikke bare byggeanmeldelse, synes jeg lyder mærkeligt. Men hvis det er sådan, for jeres egen skyld er det nok alligevel godt at hyre en konstruktør, så I (og fremtidige ejere) er sikre på at det er gjort rigtigt.