Jeg skal lave en udbygning og har tænkt mig at åbne ydervæggen der hvor udbygningen kommer, altså på langsiden af huset. Mit hus er 1 1/5 plan og 8.1m bredt. åbningen skal være ca. 5m bred. ifølge et beregningsprogram for limtræsbjælker har jeg brug for en bjælke som er 140x315, men i det her program er hjertetvæggen ikke medregnet, hvad jeg kan se i hvert fald. Under alle omstændigheder har jeg en loftshøjde på 2.4, hvis bjælken skal ligge under, så er man nede på 2.08, hvilket føles lidt lavt. Hvordan kan man beregne dimensionen på en stålbjælke i stedet?

Taknemmelig for svar

Brug søgefunktionen og læs i andre tråde om limträbalk vs stålbalk. Der findes et link et eller andet sted til en omregningstabel.

En stålbjælke ender vel også under? Gælder udbygningen også overetagen? Tænker nærmest på andre løsninger.

Tak for tippet om omregningstabellen, det var det jeg ville have.

Jo, en stålbjælke ender også under, men bliver betydeligt mindre, og lofthøjden bliver ikke så lav. Udbygningen gælder kun stueetagen.

Har du da mulighed så klem bjælken på overetagen og forankr gulvbjælkerne med bøjlejern. Så slipper du for at have bjælken i stueetagen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.