Hej alle glade,
Vi har et hus bygget i 1933. To etager og kælder.
Stammen er dobbelte murstensvægge.

I forbindelse med en kommende køkkenrenovering har vi planer om at åbne
udgangen fra køkkenet til træterrassen og montere en vinduesparti, sandsynligvis en skydedør.

Mit spørgsmål handler om, hvordan man bedst afstiver væggen imens man river den del ned, som
skal åbnes, så det ikke kollapser ovenfra? Og hvordan man bedst muligt får sat bjælker i toppen,
uden at fjerne afstivningen?

Se billedet. Væggen skal åbnes op helt hen til der hvor papirrullen står på radiatoren + at hullet skal
være højere end det er i dag.

Taknemmelig for gode forslag!

• Spisestue med spisebord og stole, en papirholder på radiatoren ved siden af en glasdør, der fører ud til et trædæk med havemøbler.
Mit spontane svar er som Stefan Löfvens: Glem det! At lave en så stor åbning i en bærende murkonstruktion er et kompliceret, stort og dyrt foretagende. I skal engagere både en arkitekt og en konstruktør. Når jeg ser det omgivende miljø gennem vinduerne, gætter jeg på, at det desuden kræver en byggetilladelse, som I ikke skal tage for givet. Risikoen for forvanskning er åbenbar. Overvej i stedet alternative løsninger gennem lette (i visuel forstand) tilbygninger.

• Synes
Dan_Johansson
  • Laddar…
Tja, jeg laver ikke et indlæg her om et projekt, som jeg ikke har tænkt mig at gennemføre.
Omkostninger, parter, byggetilladelse osv. er en anden diskussion.
Jeg ser frem til flere svar, der korrelerer bedre med spørgsmålene. :D(y)

Så skal du præsentere betydeligt flere oplysninger om huset, som det ser ud i dag, først og fremmest en facadetegning, men også gerne en plantgning og sektionsdetagning. Grundlaget for mit tidligere indlæg er først og fremmest, at jeg mistænker, at resultatet ikke bliver godt.

Har ej mulighed for det lige nu. I øjeblikket kan jeg nøjes med svar baseret på generel metodik ved projekter som dette.

En så stor åbning skal sikres gennem afveksling med en stålbjælke. En sådan bjælke behøver understøtninger, som enten kan bestå af den eksisterende murstensvæg eller nye søjler, hvis laster derefter skal føres ned til fundamentet. Metodikken (og bjælkedimensionerne) afhænger af, hvor høj muren er. Er det et 1 1/2-planshus, hvor muren kun går op til mellemetagedækket, kan det være nemmere at nedtage muren over åbningen, lægge bjælken ind og mure op igen. Er det et 2 eller 2 1/2-planshus, skal muren afveksles midlertidigt med stålbjælker over det niveau, hvor den nye permanente bjælke skal ligge. Alle tiltag fører til ganske store skader på murværket. Hvis facaden er pudset, kan det genskabes uden større synlige ændringer, består facaden af facade mursten, er det næsten umuligt at få det pænt.

Svært om ikke umuligt at aflaste væggen midlertidigt eftersom det formentlig er træbjælkelag som ikke kan stives. Metodikken bliver nok at montere stålet først, burde gå uden søjle men murstensoplaget skal en konstruktør regne på. Ligeledes om fundamentet kan klare lastomfordelingen.

Man kan eventuelt indfælde en stålbjælke fra hver side, yderside og inderside. En ad gangen. Ikke enkelt, kompliceret arbejdsgang med at udskære for at få ind den første bjælke, derefter rive anden halvdel og placere anden bjælke.

• Synes
justusandersson
  • Laddar…
Metodevalget er meget afhængigt af de faktiske forhold. Man kan gennem vinduesudsigten mistænke, at det er en ganske gammel bygning, med en sværberegnelig fundering.

Det er sandt, risiko for sætningsskader. Jordbundsforhold spiller ind, og som du nævnte, facademateriale. Puds kan ikke klare nogen bevægelser.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.