Skal hjælpe en bekendt med at sætte et mindre badeværelse i stand, et tidligere spisekammer skal bruges med en ny tilbygning ind i køkkenet.
Væggen, der er tænkt at skulle fjernes, er hvad jeg frygter en del af hjertevæggen, så spørgsmålet er om det er muligt at åbne op så meget som det er tænkt og i så fald, hvad kræves i form af afstivning?
Huset er en gammel ejendom fra begyndelsen af 1900 med vægge af stående og liggende planker
Skitse af huset (ikke i skala) hjertevæggen er stiplet og den prikkede linje i køkkenet er den tænkte tilbygning.. Hvad tror I, er det muligt at fjerne den skyggebelagte del?
Hvis der er både liggende og stående tømmer, så gætter jeg på, at ydervæggene består af liggende tømmer, sandsynligvis 5x7 tommer. Hvis hjertevæggen består af plank (=spontet tømmer ca. 2-3x6 tommer), så bør en afveksling være en relativt enkel opgave. Størstedelen er jo allerede i dag en døråbning. Den præcise fremgangsmåde fastlægges hensigtsmæssigt, når tømmeret er blotlagt.
Tak Justus. Det, jeg ved, er at ydervæg og hjertevæg i v-rummet er stående planker 5-6 tommer, hvor alt overflade er revet ned. Væggen til spisekammeret er heller ikke lige så tyk som resten og er på indersiden beklædt med perlespont. Det bliver interessant at se, hvordan det ser ud, når vi har revet overfladen ned i køkkenet og perlesponten. Jeg vender tilbage med mere information.
Opdatering. Sådan ser det ud efter nedrivning.
To stående stolper med kun horisontale brædder.
Tanken er at åbne op i linje med de lyse planker og sætte en tværbjælke mellem stolperne.
Eller hvad tror I? Kan det endda være muligt at åbne hele vejen til taget? Ser ingen tværgående bjælke i væggen.
Stolpen til venstre, er det muligt at flytte den ind mod væggen eller erstatte den med en ny for at få en større åbning?
Ifølge min vurdering er det, jeg har markeret med grønt, det som er eller kan være bærende. Dørkarmen og de tværgående mørkere brædder skulle være okay at tage ned.
De vandrette, jeg har markeret, er ikke sikkert, at de er bærende, det skal man kigge mere præcist på.
Tak for svar. Det bliver at reglue en ny væg m8t hallen med nødvendige forstærkninger. Har ingen tvivl om, at det vil holde, idet vi sætter en tværslå på 120x120..
Men hvad skal man gøre med denne stolpe? Den er ikke helt lige, så jeg kunne bedst tænke mig at udskifte den og sætte en ny mod ydervæggen.. fx to 45x95 C24 skruesammenlimet..
Jeg synes, at Anna_H's bedømmelse af, hvad der er bærende, er korrekt. Så ville det være nok at udskifte stolpen til venstre for døråbningen. Stolpen til højre kan vel blive stående? To skruesammenlimede 45x95 C 24 kan sikkert klare med margen den belastning, der kan være aktuel.
Stolpen til højre bliver ved og forstærket i og med den nye væg i hallen og ind i køkkenet.
Godt, tak så bliver det en ny stolpe 2 stk 45x95 skruet i ydervæggen...
Hvis du saver den forsigtigt med håndsav, så bemærker du, om den klemmer.
Hvis saven ikke klemmer fast, er stolpen ikke bærende, så kan du bare fjerne den.
Hvis saven klemmer fast, kan den være bærende, så bør du erstatte den med noget, der bærer af, fx de der 2*45*95*.
Den venstre er ny væk (savede næsten ikke) og erstattet med to 45x95 C24 skruelimmet med en "balk" i loftet af det samme.
Satte også en 45x95 C24 mod den højre stolpe da en var alt andet end lige. Så nu har vi en lige og stabil åbning for de planlagte brusedøre.. bare at arbejde videre med de nye vægge
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.