Renovating a newly bought 1930s villa in Stockholm. The interior walls appear to be treetex/masonite fixed to wooden cladding? Is it better to rip out the treetex and fix 12mm plasterboard to the cladding? Or could i fix 6mm plasterboard directly onto the treetex and keep it as it's probably structural now (100 years after build!)
OR - keep treetex and use renovation paper on walls?? I was hoping for a flat/smooth finish. Picture shows where i pulled the skirting board away from the wall to reveal treetex/masonite/fibreboard.

• IMG_7820.JPG
  • IMG_7854.JPG
Translation (sorry swedish not first language)

Jag håller på att renovera en nyinköpt 30-talsvilla i Stockholm. Innerväggarna verkar bestå av Treetex eller Masonite monterat på en träpanel. Är det bäst att riva bort Treetex-skivorna och montera 12 mm gipsskivor direkt på träpanelen? Eller kan jag montera 6 mm gips ovanpå Treetex-skivorna och låta dem sitta kvar, eftersom de troligen bidrar till väggens stabilitet vid det här laget (100 år efter byggåret)?
ELLER – ska jag låta Treetex-skivorna sitta kvar och använda renoveringstapet? Jag vill gärna ha en helt slät yta. Bilden visar stället där jag lossade golvlisten från väggen och blottade Treetex/Masonite/träfiberskivan.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.