Hej.

Jag ska bygga en klätterställning/hinderbana till kidsen. Kommer att ha klätterrep, armgång + annat, i ettapp två så kommer det även tillkomma gymnastik ringar så dom kan svinga. Jag behöver rådfråga om vad jag ska använda som utfyllnads material till hålen som jag gräver ut till betongplintarna.

- Betongplintar 500mm 4tum, vikt: 36 kg, bredd top: 160x160 mm, bredd botten: 190x190 mm
- Hål till plintarna kommer grävas 60cm djupt och 40-50cm diameter
- Makadam 8-16mm fylls ut ca 10 cm i botten

Vad föreslår ni att jag använder som utfyllnad till hålet? Är makadam möljligtvis rätt att använda, eller ska jag fylla ut med cement?

Konstrutkionen i övrigt:
- Rektangular. 2400 höjd (stolparna), 2190 bredd, 3190 längd
- 95x95 stolpar och samma till övrig konstruktion
- 4st betongplintar 4 tum
- markduk
- makadam
- rejäla franska träskruvar

Är tacksam för alla svar.

Hej och välkommen till Byggahus!

4st 36 kg plintar låter inte så stadigt, gjut runt dem med grovbetong.

• Synes
maah
  • Laddar…
F fribygg sagde:
Hej och välkommen till Byggahus!

4st 36 kg plintar låter inte så stadigt, gjut runt dem med grovbetong.
Tack och tack :)

Låter vettigt. Beöhver jag fylla upp hela hålet med grovbetongen? Om det är så att jag ska fylla upp helt, går det bra att fylla upp med betongen och lämna säg 5 cm i toppen för att få till lite "kosmetiskt touch" med jord eller annat?

Har du något tips på hur jag kan säkra upp så att betongplinten håller sig på plats medans påfyllnads arbetet sker?

Att sätta plintarna i nån dm jordfuktig betong i plinthål med 40-50 cm diameter kommer göra det hela betydligt stadigare än om du fyller botten på hålen med makadam.
Klart att du kan lämna några cm och toppa med nått snyggare om du så önskar.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.