8,101 læst ·
15 svar
8k læst
15 svar
32 tommer fladskærms-tv på gipsvæg
Side 1 af 2
Hej,
Jeg vil forsøge at få min nye 32 tommer fladskærm op på væggen. Den skal sidde på et vægbeslag, der er ledet to gange og kan stikke ud fra væggen ca. 50 cm.
Væggen er enkel gips. Jeg har svært ved at finde en passende regel på stedet og overvejer at sætte vægbeslaget op med tre gipspropper (Apolo Mea Hrm 5-16, sådan nogle der udvides på bagsiden af gipspladen) direkte i gipsvæggen. Men er bekymret for, om væggen kan holde.
TV'et vejer 7,5 kg, tre fikseringspunkter i vægbeslaget = tre gipspropper i vertikal orientering af en længde på ca. 20-30 cm.
Tænker at løftestangseffekten, når armen på beslaget er fuldt udfoldet, bliver ret stor, men på den anden side vil tv'et jo ikke være i den position særlig ofte.
Er der nogen, der har gode råd eller tips om dette?
Jeg vil forsøge at få min nye 32 tommer fladskærm op på væggen. Den skal sidde på et vægbeslag, der er ledet to gange og kan stikke ud fra væggen ca. 50 cm.
Væggen er enkel gips. Jeg har svært ved at finde en passende regel på stedet og overvejer at sætte vægbeslaget op med tre gipspropper (Apolo Mea Hrm 5-16, sådan nogle der udvides på bagsiden af gipspladen) direkte i gipsvæggen. Men er bekymret for, om væggen kan holde.
TV'et vejer 7,5 kg, tre fikseringspunkter i vægbeslaget = tre gipspropper i vertikal orientering af en længde på ca. 20-30 cm.
Tænker at løftestangseffekten, når armen på beslaget er fuldt udfoldet, bliver ret stor, men på den anden side vil tv'et jo ikke være i den position særlig ofte.
Er der nogen, der har gode råd eller tips om dette?
hahalj
Husejer
· Västra Götaland
· 1 830 indlæg
hahalj
Husejer
- Västra Götaland
- 1,830 indlæg
Træls når man ikke finder reglar, har du prøvet med en regelsøger?
Ellers burde du kunne ordne en træplade i passende mtrl, krydsfiner, osb eller noget finere, gør den større end tv-beslaget, mal/lak i passende farve, skru den fast med så mange ekspansionsbolte til gipsvægge som du føler er nødvendigt og derefter skru tv-beslaget i denne. Sidder som bjerget.
Ellers burde du kunne ordne en træplade i passende mtrl, krydsfiner, osb eller noget finere, gør den større end tv-beslaget, mal/lak i passende farve, skru den fast med så mange ekspansionsbolte til gipsvægge som du føler er nødvendigt og derefter skru tv-beslaget i denne. Sidder som bjerget.
Jo, jeg finder jo reglar. Men de sidder ikke så godt til. Enten for langt til den ene side eller for langt til den anden side. Jeg har fået forskellige råd fra dem, jeg har talt med. På Järnia var man helt sikre på, at gipspluggen ville holde, men andre jeg har talt med har været skeptiske.
O.t. kunne jeg trække en gipsplugg gennem en regel og få den til at sidde? Eller bliver det skævt da?
O.t. kunne jeg trække en gipsplugg gennem en regel og få den til at sidde? Eller bliver det skævt da?
Ifølge Gyroproc skal et gipsanker kunne holde til ca. 30 kg, hvis man belaster det direkte nedad. Men hvis man i stedet trækker vinkelret på fastgørelsen, kan de kun klare en belastning på 10 kg. Fordi du kommer til at kunne slå TV'et ud et stykke fra væggen, vil du få et ekstra vridmoment, der skaber en vinkelret kraft.
Hvis TV'et vejer 7,5 kg, og beslaget kan trækkes ud til 50 cm samt vi antager, at der er 20 cm mellem den øverste skrue og det nederste punkt på beslaget. Så vil den øverste skrue blive belastet med knap 19 kg vinkelret mod væggen. (7,5*0,5/0,2=18,75)
Nu er det godt nok mange år siden, jeg gik i gymnasiet og regnede på den slags, så jeg kan have lavet lidt fejl. Men som jeg ser det lige nu, ville jeg ikke turde hænge TV'et kun i gipspladen.
Hvis TV'et vejer 7,5 kg, og beslaget kan trækkes ud til 50 cm samt vi antager, at der er 20 cm mellem den øverste skrue og det nederste punkt på beslaget. Så vil den øverste skrue blive belastet med knap 19 kg vinkelret mod væggen. (7,5*0,5/0,2=18,75)
Nu er det godt nok mange år siden, jeg gik i gymnasiet og regnede på den slags, så jeg kan have lavet lidt fejl. Men som jeg ser det lige nu, ville jeg ikke turde hænge TV'et kun i gipspladen.
Jeg ville nok tage et stykke MDF, køre afrundingsfræseren på kanterne, male hvidt og skrue fast med træskruer i de to nærmeste reglar. Eller hvis der kun er én regel på det rette sted, skrue i den og supplere med et gipsanker i hver ende....
Tak alle!
Nu gælder det bare om at finde, hvor reglarne sidder. Ved kontrolmåling nu med regeldetektoren fandt jeg ikke reglarne samme sted
Nu indikerer detektoren på forskellige steder hver gang...Kan det skyldes, at det er en ydervæg? På mellemvæggene finder den reglarne lige så let som ingenting.
@ Hahalj, hvad jeg tænkte på var, om gipspluggen kunne gå igennem metallreglen og ekspandere på bagsiden og på den måde fæstne i reglen. Men måske bliver det hele noget rod?
Nu gælder det bare om at finde, hvor reglarne sidder. Ved kontrolmåling nu med regeldetektoren fandt jeg ikke reglarne samme sted
@ Hahalj, hvad jeg tænkte på var, om gipspluggen kunne gå igennem metallreglen og ekspandere på bagsiden og på den måde fæstne i reglen. Men måske bliver det hele noget rod?
hahalj
Husejer
· Västra Götaland
· 1 830 indlæg
hahalj
Husejer
- Västra Götaland
- 1,830 indlæg
Aha, så forstår jeg. Har desværre ingen erfaringer med at skrue i stålreglar. Men jeg er helt overbevist om, at en plade i f.eks. MDF som MattiasS foreslår løser problemet. Ved at fordele kraften over en større flade og gerne en eller anden fastgørelsespunkt i en regel, så kommer det til at holde.LTA sagde:Tak til jer alle!
Nu gælder det bare om at finde, hvor reglarne sidder. Ved kontrolmåling nu med regeldetektoren fandt jeg ikke reglarne på samme stedNu indikerer detektoren på forskellige steder hver gang...Kan det skyldes, at det er en ydervæg? På mellemvæggene finder den reglarne helt let.
@ Hahalj, hvad jeg tænkte på var, om gipspluggen kunne gå igennem metalreglen og ekspandere på bagsiden og på den måde fæstne i reglen. Men måske bliver det hele til en pandekage så?
Neodymmagnet fra fx Class klarer dette. Jeg er helt gået fra lægtesøgeren til magnet. Fungerer fint med at finde skruerne/lægterne.LTA sagde:Tak alle!
Nu gælder det bare at finde ud af, hvor lægterne sidder. Ved kontrolmåling nu med lægtesøgeren fandt jeg ikke lægterne på samme stedNu indikerer søgeren på forskellige steder hver gang...Kan det skyldes, at det er en ydervæg? På skillevæggene finder den lægterne uden problemer.
@ Hahalj, hvad jeg tænkte på var, om gipsproppen kunne gå igennem metalkurven og udvide sig på bagsiden og på den måde fæstne i lægten. Men måske bliver det hele noget rod så?