Har et kæmpe hovedbrud om, hvordan jeg skal gøre med kælderloftet.
Loftet er støbt i beton, og formen klædte de med gamle aviser. Hvilket resulterede i, at hele loftet er fuldt af papir, som sidder fast, nogle løsner. Loftet er i dag overmalet hvidt, og det ser slet ikke godt ud.

Armeringen består af jernbaneskinner med cc 120. Disse er synlige, da betonen ikke er løbet under dem. Hele loftet bøjer cirka 30mm i midten.
Kældertag i hvidmalet beton med løstsiddende avispapir og synlige jernbaneskinner i armeringen, omgivet af værktøj og lysrør.

Et kældertag af beton med synlige jernbanerails og overmaling, papir og revner er synlige.
Undersiden af jernbaneskinner.

Enten så bruger jeg en stålbørste på vinkelsliberen over hele loftet (35kvm) for at fjerne alt løst papir. Fylder mørtel i hulrummene under skinnerne og spartler hele loftet inden maling.

Den løsning synes jeg virker mest fornuftig, men den bliver enormt tidskrævende.

Alternativet er at opsætte lægter ned til en lavere tykkelse og sætte gips. Så opstår problemet med vinduerne, som sidder så højt, at loftet kommer til at bygge under.

Betonloft med løs, malet overflade og fugtskjolder, synligt ovenover et källervindue; elektriske kabler hæftet til loftet.
Næsten ikke noget plads over vinduet...

Hvordan ville I have gjort det? Måske findes der en smartere løsning, som ikke er meget tidskrævende eller dyr.

(Rummet er opvarmet og affugter installeret)

Tak for at du tog dig tid til at læse! / Johan

L
Hvad jeg ser, så er vinduerne åbningsbare, det går an at sætte gips i loftet, men så skal du gøre ifølge skitsen, en udsparing helt om det ikke kan lade sig gøre at gå skråt op karmen (pladsmangel) har set det før i kældere og det fungerer. Det bliver kun at spartle 0,5 m2 pr. vindue måske.

• Diagram af væg og loft med gipsplader, der viser en udsparing til et vindue, som kræver spartling.
Vil du have et glat udseende i loftet, eller kan du tænke dig et rustikt ujævnt udseende? Denne forskel betyder meget for dine beslutninger.

L Liteavvarje sagde:
Hvad jeg ser er, at vinduerne er åbnelige, det er muligt at sætte gips i loftet, men så skal du gøre det ifølge skitsen, en fordybning helt om det ikke er muligt at gå skråt op karm (pladsmangel) har set det før i kældre og fungerer
Det bliver kun at spartle 0,5 m2 pr. vindue måske,
Vinduerne er egentlig ikke åbnelige. Inderruderne er bare stillet der nu.

T Thomas_Blekinge sagde:
Vil du have et glat udseende i loftet, eller kan du tænke dig et rustikt ujævnt udseende? Denne forskel gør meget for dine beslutninger.
Et glat resultat ville være det bedste synes jeg :)

Løsningen med jernbaneskinner som armering var ikke helt usædvanlig i 1930'erne. Er nedbøjningen øget i de senere år?

J justusandersson sagde:
Løsningen med jernbaneskinner som armering var ikke helt ualmindelig i 1930'erne. Er nedbøjningen øget i de senere år?
Nej det må have stået stille siden de støbte. Huset er fra -38, så det var en god bedømmelse af dig :)

I så fald er det kun et kosmetisk spørgsmål. Gips eller puds. Bulen forbliver uanset metode.

J justusandersson sagde:
I så fall är det bara en kosmetisk fråga. Gips eller puts. Bulen finns kvar uanset metode.
Ja, bulen er ikke hele verden. Det kan dog rettes ud med lægter før gips. Men så er vinduerne i vejen. Jeg vil jo gerne undgå at stå og slibe hele loftet i hånden med vinkelsliberen :sweat:

Så taler alt for gips. Om du skal lægge regler eller ej afhænger af den tilgængelige højde. Det må du beslutte selv.

J justusandersson sagde:
Då talar allt för gips. Om du skal lave en konstruktion eller ikke afhænger af den tilgængelige højde. Det må du bestemme selv.
Højden kan godt mindskes lidt. Men hvordan er det med at lime gips direkte på betonloftet?

Det er ikke mig den rigtige person at svare på. Selv kan jeg ikke lide lim af princip, selvom det er nødvendigt, det bliver så definitivt. Jeg ville bruge spikpluggar, men andre ved nok dette bedre. Brug ekstra tynd sk renoveringsgips.

Bedste svar

A
Jeg reglede med 22mm almindelige planker som jeg skruede op og i dette satte jeg huntonit/gips. Fik endda plads til hidealite Spottar i led! Dette var da jeg renoverede i kælder.

• Synes
Spraeklan
  • Laddar…
Jeg har limet (med fix) gipsplader på lignende. Jeg havde ikke malet, så du må starte med at køre alt løst væk med en stålbørstekrondel.
Jeg påførte fix med en 12mm kam og trykkede pladerne op med en hejs. Fixen påførte jeg, mens pladen lå på hejset.

• Synes
Spraeklan
  • Laddar…
Jeg ville sætte spredt panel op og derefter gipsplader. Løsningen ved vinduet ville jeg lave en slags løsning som "liteavvarje" foreslår i sin skitse.

Fel av Åke Fel av Åke sagde:
Jag skulle regla upp med glespanel och därefter gipsskivor. Lösningen vid fönster skulle jag göra någon typ av lösning som "liteavvarje" föreslår i sin skiss.
Tycker också det känns som en ganska bra lösning. Vanlig gips eller fibergips? För nackdelar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.