Jag har köpt ett nytt kök och planerar att byta ut golvet innan jag sätter in det. Eftersom köket är grått är jag väldigt mån om att golvet inte ska gå i grått, utan istället vara ljust, varmt och livfullt. Ett helt vanligt oljat ekgolv hade varit det bästa utseendemässigt, men hade hellre velat ha laminat eller vinyl eftersom det gäller just köket. "Inga problem" tänkte jag, "det är ju bara att köpa ett laminatgolv som ser ut som ek."

Men av alla bokstavligen hundratals vinyl- och laminatgolv som efterliknar ek av alla de slag finns det inget som är så där varmt och livfullt som riktig ek. Alla golv går i mer eller mindre gråbetsade toner, är "rustika" eller går åt de röda hållet. Av någon anledning verkar vanlig "gul" ek väldigt svårt att efterlikna.

Har någon upplevt samma sak och/eller hittat ett golv de faktiskt var nöjda med? Är det för mycket begärt att hitta ett sånt golv jag beskriver? Stirrar man sig blind när man står och jämför prover i butiken, kanske, och egentligen är det inte så stor skillnad som jag inbillar mig?
 
Jag tror att det beror på att ingen efterfrågar det, förutom du då och säkert några få till. Gulnat trä har ju senaste decennierna betraktas som fult av de flesta är min uppfattning.
 
  • Gilla
Grabb och 1 till
  • Laddar…
Jag har inget direkt svar på frågan. Men jag är överraskad av hur tålig den lackade ekparketten jag har i köket är. Är det fukt eller slag du är orolig för?
 
Har du kollat Pergos sortiment?
Och ek finns i olika nyanser beroende sort och var den växt, lägg gärna in en bild hur du vill den ska se ut.
Gamla ekgolv har oftast en gul ton beroende av åldrad lack.
 
A Avemo skrev:
Jag har inget direkt svar på frågan. Men jag är överraskad av hur tålig den lackade ekparketten jag har i köket är. Är det fukt eller slag du är orolig för?
Är väl främst fukt jag är rädd ska förstöra, men även att man ska kunna dra ut vitvarorna utan att behöva vara orolig för repor (mindre problem). Det är också en kostnadsfråga så klart.
 
A AndersS skrev:
Har du kollat Pergos sortiment?
Och ek finns i olika nyanser beroende sort och var den växt, lägg gärna in en bild hur du vill den ska se ut.
Gamla ekgolv har oftast en gul ton beroende av åldrad lack.
Jag har kollat på Pergo, Tarkett, BerryAlloc och ytterligare något jag inte minns. När jag står i butiken och jämför riktiga ekgolv med laminatgolven är det en ganska tydlig skillnad. Pratade med en av stans största återförsäljare idag och han kunde bara bekräfta vad jag säger. Så verkar bara vara att bita i det sura äpplet och ta bästa möjliga.

Här är en bild från en monter på Bauhaus med riktig ekparkett och det är bra precis så jag hade velat ha det. Efter en veckas letande har jag dock upptäckt att bilder säger väldigt lite när man ser på golv. De uppfattas ofta helt annorlunda i verkligheten. Golv som tydligt ser olika ut för blotta ögat ser precis likadana ut när jag fotar dem med mobilen.

Grå dörrpanel med prislapp, trägolv framför, inomhus, belysning, ingen synlig öppning, del av inredningsbutik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mina erfarenheter är att laminatgolv, iallafall billigare sorter, är mycket känsligare för fukt än parkett. Laminat kan resa sig om man torkar med fuktig trasa. Vinylgolv är bäst och tål ju ligga i vatten. Vill man ha bättre motstånd mot fukt med laminat behöver man försegla skarvarna. Finns typ click-guard att köpa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.