H
Kanske finns det redan en sån här tråd nånstans, men jag hittar den inte så jag öppnar en nu.

Jag blir inte klok på alla dessa dåliga hantverkare man läser om här på bygga hus och som man givetvis själv råkat ut för. Det är slarv, fel utförda jobb osv. Dessa hantverkare verkar liksom aldrig ta slut:x
Jag kan ju tycka att om man jobbar med något och gör liknande saker hela tiden i sitt arbete, HUR är det mjöligt att man gör det så dåligt?! Eller är det så att de aldrig lärt sig det korrekt? Eller är de allmänt slarviga människor som skiter i vilket, bara de får jobbet klart?

Min fråga lyder: Vad tror du det beror på att det verkar finnas så otroligt många dåliga hantverkare?

Jag vill självklart lyfta upp och nämna att det finns hantverkare som verkligen har koll, har känsla och gör ett korrekt arbete. Känner flera sådana själv. Men jag tycker det är slående hur ofta detta slarv och icke-fackmannamässiga arbeten förekommer. Varför?!:|
 
  • Gilla
Disneygrisen
  • Laddar…
Finns nog ingen statistik över det, men jag tror lite det beror på tillgång och efterfrågan och även priset.

När det är ont om jobb så överlever troligast den som gör ett bra jobb till överkomligt pris, de som är bra och kanske är lite dyrare kanske en del väljer bort. De som inte sköter uppdraget brukar snabbt få dåligt rykte och får svårt att få jobb, även om de blir billigare.

När det sedan är stor brist på hantverkare så har båda företagen som gör bra jobb till olika pris mycket att göra, även den dyrare får jobb då bristen gör att man accepterar ett högre pris. De som missköter sig kan ofta hålla på mycket längre då de t.ex skyller på att det är mycket att göra och sedan har kanske 10-15 jobb igång samtidigt.

Sedan är ju idag många väldigt inriktade på priset - många ber inte om referenser utan tycker att hantverkaren är trevlig och dessutom billig.
 
Många av dessa firmor är otroligt dåligt pålästa på konsumentköpslagen dessutom.
Tycker det är hemskt när det drabbar sådana privatpersoner som inte är så starka och kanske inte har koll på att man oavsett förtroende alltid skall skriva ett kontrakt, och har man dåligt koll så har man alltid rätt till konsumentrådgivning insin kommun utan kostnad.
 
B
Finns det mycket jobb i en bransch kan den dra till sig så kallade lycksökare, som tror att det finns enkla pengar att hämta även för den som egentligen inte är yrkeskunnig. Risken finns att det även gäller byggbranschen och att det skapas missnöjestrådar på Byggahus i takt med deras framfart.
 
Det stora problemet är nog att ingen är intresserad av det de gör och får en yrkesstolthet. Det kanske är en promille som blir snickare för att de verkligen är genuint intresserade av det. Resten hamnar där ändå liksom och bygger sen lite halvdant och använder sällan hjärnan. Sen har man ju de som inte är snickare/byggare alls utan behöver ett arbete och följer med en vän vid nåt bygge och man visar sig ganska okej och kanske får fortsätta. Den gruppen kan ju definitivt ingenting.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Det här är väl inte unikt för hantverkare inom byggsektorn? Även inom min bransch (IT-infrastruktur) får man se många exempel på hur man inte bör göra. Samma inom sambons bransch (marknad/grafisk/varumärke). Gemensam faktor? Människor!

Hur bra är du på att göra allt rätt till punkt och pricka?
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
JBa skrev:
...Även inom min bransch (IT-infrastruktur) får man se många exempel på hur man inte bör göra...
Min branch är systemutveckling (det som vardagligt kallas för programmering även om det bara är ett av delmomenten)

Även här finns många exempel på riktigt dåliga lösningar. Det knepiga är att det är svårt att se för gemene man. Visas rätt saker på skärmen för det mesta så märks kanske inte så mycket.
"Under huven" (inne i koden) kan det se förskräckligt ut :(

Som flera sagt. Vi är människor och har olika handlag och sätt att tänka. Sedan är en del slarviga av naturen och andra inte.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Dåliga hantverkare, det finns dålg personal i alla branscher och det är dom vi pratar om. Dom bra hantverkarna det ingen som skriver om. Anledningen är nog att i söker hjälp och stöd när det inte blir bra, blir det bra så betalar vi och går vidare.
 
Min gissning är att det finns mycket jobb, vilket gör att vissa tar genvägar för att hoppa på nästa jobb. Och att det kommer in inkompetent personal på marknaden.

Men också att det skrivs mer om de dåliga jobb som genomförd än de bra.
 
  • Gilla
Peter Petterson
  • Laddar…
Min teori är att bra hantverkare ofta är fullbelagda så om man får napp så kanske det inte är de bästa. Och detta gäller nog oavsett bransch också. Här nämns programmerare och där är det också brist på folk och högt tryck på efterfrågan. De duktiga programmerarna sitter ofta tryggt med bra lön och kollar sällan på jobbannonser.

Jag har vid några tillfällen försökt få tag på hantverkare med gott renommé som kan hjälpa mig medan jag fixar annat, men ofta blir svaret att det är tjockt ett halvår framåt. Det har oftast slutat med att jag gjort det själv. Då blir det förvisso exakt som jag vill ha det utan överraskningar, men det är tröttande i längden.
 
Det finns nog lika stor andel kassa busschaufförer och rymdforskare som det finns i hantverksbranchen.
 
Jag tror det är för att det inte kräver någon särskild auktorisering för att bli t ex snickare. Vem som helst kan utge sig för att vara snickare, tröskeln för att påbörja en karriär inom yrket är inte hög. Sedan kostar ett husbygge och en hantverkartjänst så mycket idag att det är attraktivt för lycksökare. Det är inga småpengar utan det handlar om 50 000 kr, 100 000 kr, en miljon per kund. De lurigaste ser till att få betalt i förskott dessutom.
 
  • Gilla
Joak och 3 till
  • Laddar…
M
Det är väl helt enkelt för att de kommer undan med att leverera uselt arbete och ändå få betalt.
Samma gäller alla branscher, så länge man tillåter folk eller företag att underprestera så kommer de göra det.
 
  • Gilla
husisen och 1 till
  • Laddar…
Det jag tycker är mest förvånande är att folk anlitar dessa "asfaltsläggare" till allt från asfalt till takbyggen...

Men Svensson bryr sig väl inte att de tex. dumpar sina sopor ett kvarter bort ...
 
Bra betalt och låga krav på kvalifikationer drar till sig en viss sorts människor. Gäller både hantverkarna och företagarna i branschen.

Sedan är det väl alltid underskott på hantverkare? Förutom lågkonjunkturen 1992-94 har det varit större efterfrågan än tillgång på hantverkartjänster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.