Ska tilläggsisolera taket utifrån. Är ett gammalt timmerhus så kör på diffusionsöppna lösningar i väggarna. Men i taket ligger takåsarna jämna med huset vilket gör att jag inte kan få till en luftspalt på insidan isolering. Om jag har en luftspalt direkt under råsponten kan det väl inte spela någon roll vilken duk eller papp jag har? Jag tänker köra falsad bandplåt helst direkt på råspont, dvs utan läkt. Och om fukten går upp genom luftspalten så och duken så tar det ju ändå stopp mot plåten?

Antonsalminenaaa Antonsalminenaaa skrev:
Ska tilläggsisolera taket utifrån. Är ett gammalt timmerhus så kör på diffusionsöppna lösningar i väggarna. Men i taket ligger takåsarna jämna med huset vilket gör att jag inte kan få till en luftspalt på insidan isolering. Om jag har en luftspalt direkt under råsponten kan det väl inte spela någon roll vilken duk eller papp jag har? Jag tänker köra falsad bandplåt helst direkt på råspont, dvs utan läkt. Och om fukten går upp genom luftspalten så och duken så tar det ju ändå stopp mot plåten?
Varm luft som når takplåten kondenserar. Utan papp under plåten kan råsponten få leva ett hårt liv.
Men med tillräcklig luftning är det bevisligen så att ett opappat falsat tak kan klara 100 år utan större skador.

Mitt fel, var otydlig. Självklart tänker jag köra någon papp eller duk men min fråga är hur det kan spela någon roll vilken sort jag väljer om det ändå finns en ventilerad luftspalt under råsponten?

Mitt fel, var otydlig. Självklart tänker jag köra någon papp eller duk men min fråga är hur det kan spela någon roll vilken sort jag väljer om det ändå finns en ventilerad luftspalt under råsponten?
Det blev ändring för krav på vilken papp som ska användas under bandtäckning för några år sedan. Förut var det mindre noga vilken typ man använde.
Kort sagt så är tak jag bytte för tio år seda inte godkända enligt dagens normer. Likväl tror jag att även de taken håller lika bra.
Nu är papp så pass billigt att jag väljer att använda den papp som föreskrivs. Men skulle jag byta mitt egna tak och jag hade ont om pengar skulle jag inte ha något emot att spara några kronor och välja en tunnare papp och ändå sova gott om nätterna.

Hur blir det när man tilläggsisolerar taket uppåt och behåller isoleringen på dom delarna där det finns en vind med plant tak? Där blir det ju ett skikt som är halvisolerat två gånger. Kommer det kunna bli ett problem med fukt där?

Hur blir det när man tilläggsisolerar taket uppåt och behåller isoleringen på dom delarna där det finns en vind med plant tak? Där blir det ju ett skikt som är halvisolerat två gånger. Kommer det kunna bli ett problem med fukt där?
Förstår jag det rätt att du har en vind som är isolerad där du har luft mellan vind och yttertak och att du nu tänker isolera yttertaket?
Det kan ställa till problem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.