14 år har vi bott i huset. Myresjö byggt 1970.
De flesta rum har ojordade uttag och vi har varit lugna med det.

I går sprack plasten på ett uttag på övervåningen så jag köpte ett nytt och noterar att det finns gulgrön ledning dragen. Den var inte ens skalad och alltså oanvänd. Det var färgrester på jorden precis som de andra så jag antar att den inte var dragen i efterhand.
Skalade jordkabeln, kopplade på spänningen i centralen och det är 230 V mellan fas och jord. Antar att det är ett tecken på att det är jord på ”riktigt”.

Men varför är det så här? Är det något ni känner igen?
Har inte kollat alla uttag än men om det är samma i dessa kan jag då anta att det är ok att byta uttagen mot jordade.

Tacksam för svar.

Öppet eluttag med oskalad gulgrön jordtråd och en spänningsprovare som visar 230 V mellan fas och jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Troligen har man förberett för att jorda senare. På bilden ser vi enkelkardeltrådar, sådana brukar finnas i kablar, inte i elrör. Och kablar brukar användas för utanpåliggande installationer, inte komma ut ur väggen sådär.

Installationskablar är numera i princip alltid med jordtråd, Så kabelvalet kan också vara en anledning att jord är framdragen.

Men du bör absolut inte koppla in den på ett uttag, utan att säkra att den verkligen är inkopplad på jordskenan i centralen. Och OM den skall kopplas in så måste alla uttag i rummet vara jordade, även lamputtag i taket.
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
Tror det är ovanligt att en skyddsjordsledare är framdragen ända fram till alla uttag i 70-talshus. Men kan hitta en skyddsjordsledare i kopplingsdosorna, inte mer. Så detta är en bonus.

Innan den används måste den dock kontrolleras noggrannare. Du har ingen som helst aning om vad du mäter mot. Den skyddsjordsledare du ser på bild kan vara felaktigt inkopplad. Den måste fysiskt följas upp hela vägen till gruppcentralen. Det räcker troligen med någon stickprovskontroll om man inte misstänker fan på väggen i hela huset.
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
Troligen inte svårare än att man använt treledare istf tvåledare, och kopplat in jorden istf att bara klippa den.
Men som sagt, innan du ev använder jorden så kontrollera vad den är och hur och till vad den är inkopplad.
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
Vad tänkte ni annars att denn gul/gröna är? Mäter man Fas mot gul/grön och för full fasspänning så är det förmodligen jord.

Många äldre hus man stött på så ligger fas och nolla i uttaget, sen bygglat från nolla till jorden! Funkar..men nja..
 
Men "förmodligen" räcker inte IMHO.

Jag ser nu också att det faktiskt är kabel som kommer ut ur väggen så då är förklaringen mer naturlig. Frågan är då bara varför de valt kabel i väggen...
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Ja säg det...
Har för mig det skett en dödsolycka där en gulgrön tändtråd (fel, javisst) misstogs för jord.
 
S
Fotografen Fotografen skrev:
Ja säg det...
Har för mig det skett en dödsolycka där en gulgrön tändtråd (fel, javisst) misstogs för jord.
Yep. En elektriker mätte mot tråden och sumrade mot jord och bedömde att det var jord, kopplade in den på en handdukstork som blev strömförande och dödade den boende.

En resistansmätning hade visat på för hög resistans och felsökning hade då förhindrat detta.
 
  • Gilla
Fario och 1 till
  • Laddar…
Jag är tveksam till att det är original Myresjö från 1970. Är säkert en ändring som skett under åren och då har treledaren använts och på ett förtjänstfullt sätt ledaren lämnats utan klipp. Först runt 20 år senare började det ibland dras med en oanvänd jord tex till första dosa osv kanske mest som lite framsyn till vad som infördes ännu lite senare.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Tack för svaren. Lärorikt som alltid.

Jag tänker inte krångla med uttagen, de får vara som de är ett tag. Men jag tänker nog av ren nyfikenhet kolla mer noga om allt är ok jordat.

Jag var nyss ute på vinden i ett annat ärende (koppla tv till bredbandslådegrejen) och så här ser kabeldragningen till uttagen ut.
Elektrisk kabeldragning längs takstol på vind med synlig isolering och träbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektriska kablar längs takbjälkar på en vind bakom isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elkabel dragen längs med en träbjälke och ansluten till en dosa på vinden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Behöver inte alls vara fel men det är mycket möjligt att det är hempulat i en tid när det var svårt som privatperson att få tag på slang/dosor.. Synd att man inte satte kopplingsdosor och rör/slang.

Jorden behöver kontrolleras ordentligt, helst visuellt, hela vägen från uttag till central.
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
Här kommer en senkommen kommentar.

Jag har stött på en liknande installation i en lägenhet. Det gjordes en stor renovering av ytskikt, golv och elsystem. Lägenheten hade ej skyddsjordade uttag i samtliga rum utom köket, där alla uttag var skyddsjordade. Vi valde att byta alla uttag till skyddsjordade. I sovrummet upptäckte vi, precis som TS, att det fanns en oansluten gul/grön tråd i alla dosor. Man skulle ju felaktigt kunnat anta att den saknade funktion, men det var en högst genomtänkt installation. Det sista uttaget i gruppen var nämligen placerat i köket och var skyddsjordat.

Så i TS fall skulle det på samma sätt kunna sitta ett skyddsjordat uttag i ett annat rum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.