Byggahus.se
Hej!

Jag har en förrådsdörr som tagit en del stryk som jag vill få iordning.
Hur går jag bäst tillväga för att få en fin yta?

Lösa upp all färg? Skrapa bort allt fnös? Slipa?

Tacksam för vägledning!
 
  • Sliten blå dörr med flagande färg, vit karm, röd vägg, handtag och lås.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten blå dörr med flagande färg och synligt trä; tecken på åldrande och väderpåverkan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blå målad vägg med avflagad färg och synlig korrosion. Sliten, väderbiten yta, behöver ommålning och underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Smörbulten skrev:
Hej!

Jag har en förrådsdörr som tagit en del stryk som jag vill få iordning.
Hur går jag bäst tillväga för att få en fin yta?

Lösa upp all färg? Skrapa bort allt fnös? Slipa?

Tacksam för vägledning!
Ser väldigt torr ut. Färgskrapa, sedan slipa bort allt löst sittande färg och trät som är grånat. Grunfärg på nakna ytor, Fyll sprickor med fog för utomhusbruk, alternativt kemiskt trä. Täckmåla sådan 2-3 ggr
 
  • Gilla
Smörbulten
  • Laddar…
Jag har exakt samma projekt med samma fula kulör som här kallas för Blekinge-blå.
I träet finns små sprickor, typiskt 0.5 mm breda. Vad är det för fog för utomhusbruk? Kan man pensla på det? Att spackla på det verkar ju ta en evighet.
 
Eller kör linoljefärgskonceptet.Ingenting ger liv åt sprucket trä som linolja! Skrapa av allt löst. Stryk på linolja. Ännu bättre om du kan värma in oljan med varmluftspistol eller speedheater. Torka av överskott. Upprepa till dess att det inte suger längre! Om det fortfarande syns sprickor, ta lite linoljekitt som du löster upp i kokt linolja så att det blir som välling. Arbeta in i sprickorna. Låt helst torka ett par veckor. Linoljefärgsmåla enligt färgfabrikantens instruktioner. Bäst är om du kan jobba inomhus eftersom luftfuktigheten är lite för hög så här års!
 
Jag gillar inte linolja. Men tack för tipset.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag har exakt samma projekt med samma fula kulör som här kallas för Blekinge-blå.
I träet finns små sprickor, typiskt 0.5 mm breda. Vad är det för fog för utomhusbruk? Kan man pensla på det? Att spackla på det verkar ju ta en evighet.
Att spackla går fort. Använd ett spackel för trä för utomhusbruk. Använd en japanspackel och dra över ytan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.