Är en novis när det gäller att ta hand om hus med tillbehör. Köpte dock ett radhus för ett år sedan och behöver måla om staketet nu då färgen har börjat släppa ordentligt över vintern (se bild). Frågan är bara vad man behöver göra för förarbete i form av skrapning/slipning och vilken typ färg man lämpligen målar med? Lägger gärna ner lite extra arbete och får det ordentligt gjort så jag slipper göra om det inom något år…hoppas att någon här kan ge bra förslag på hur man går tillväga på bästa sätt!

• Närbild på ett staket med flagande färg och tecken på väderpåverkan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Slipa bort all färg och olja in istället, då slipper du samma jobb om 5-10 år igen :(

• Gilla
Viktor_F
  • Laddar…
BirgitS
Vill man måla så måste all lös färg bort. Ruttet trä, dvs. som är mjukt måste bytas ut. Eventuellt är överliggare rutten bitvis, den ser åtminstone ut att vara i väldigt dåligt skick.

G
F Frispel skrev:
Är en novis när det gäller att ta hand om hus med tillbehör. Köpte dock ett radhus för ett år sedan och behöver måla om staketet nu då färgen har börjat släppa ordentligt över vintern (se bild). Frågan är bara vad man behöver göra för förarbete i form av skrapning/slipning och vilken typ färg man lämpligen målar med? Lägger gärna ner lite extra arbete och får det ordentligt gjort så jag slipper göra om det inom något år…hoppas att någon här kan ge bra förslag på hur man går tillväga på bästa sätt!
Kan vara tryckimpregnerat som är svårt att få färg att fästa på. Skrapa, slipa, grundolja, grundfärg, två lager fönsterfärg. Se till att det inte blir blött av regn innan man fått på grundfärgen.

BirgitS BirgitS skrev:
Vill man måla så måste all lös färg bort. Ruttet trä, dvs. som är mjukt måste bytas ut. Eventuellt är överliggare rutten bitvis, den ser åtminstone ut att vara i väldigt dåligt skick.
tror faktiskt inte att den är rutten utan bara torr, men ska kolla om det är något ställer som är mjukt.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Slipa bort all färg och olja in istället, då slipper du samma jobb om 5-10 år igen :(
G OMathson skrev:
Kan vara tryckimpregnerat som är svårt att få färg att fästa på. Skrapa, slipa, grundolja, grundfärg, två lager fönsterfärg. Se till att det inte blir blött av regn innan man fått på grundfärgen.
Så oavsett hur jag gör vidare så måste jag skrapa och slipa bort all gammal färg först. Så steg ett är att införskaffa färgskrapa och någon form av slipmaskin.

Sedan väljer jag att antingen olja in den med träolja (finns det svart sådan?) eller så grundoljar- grundmålar- och slutmålar till sist 2 ggr med fönsterfärg. Tittar man på arbetsinsatsen så låter ju träolja klart enklast, men jag utgår att det finns för/nackdelar med båda alternativen?

Om jag kör på färgspåret, vad finns det för vettiga färger i så fall? Duger det med biltema eller liknande, eller bör man sikta på något mer märkesorienterat?

Förresten, hur vet man om det är tryckimpregnerat?

BirgitS
F Frispel skrev:
Så oavsett hur jag gör vidare så måste jag skrapa och slipa bort all gammal färg först.
Om du bara ska olja så måste ju all färg bort men om du ska måla räcker det med att få bort lös färg.
F Frispel skrev:
Förresten, hur vet man om det är tryckimpregnerat?
Prata med grannarna, i radhusområden brukar man ofta veta vad som har gjorts utomhus.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.