3 752 läst · 6 svar
4k läst
6 svar
Total novis ska måla om staket - slipa/skrapa eller bara måla? Och med vilken färg?
Är en novis när det gäller att ta hand om hus med tillbehör. Köpte dock ett radhus för ett år sedan och behöver måla om staketet nu då färgen har börjat släppa ordentligt över vintern (se bild). Frågan är bara vad man behöver göra för förarbete i form av skrapning/slipning och vilken typ färg man lämpligen målar med? Lägger gärna ner lite extra arbete och får det ordentligt gjort så jag slipper göra om det inom något år…hoppas att någon här kan ge bra förslag på hur man går tillväga på bästa sätt!
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Kan vara tryckimpregnerat som är svårt att få färg att fästa på. Skrapa, slipa, grundolja, grundfärg, två lager fönsterfärg. Se till att det inte blir blött av regn innan man fått på grundfärgen.F Frispel skrev:Är en novis när det gäller att ta hand om hus med tillbehör. Köpte dock ett radhus för ett år sedan och behöver måla om staketet nu då färgen har börjat släppa ordentligt över vintern (se bild). Frågan är bara vad man behöver göra för förarbete i form av skrapning/slipning och vilken typ färg man lämpligen målar med? Lägger gärna ner lite extra arbete och får det ordentligt gjort så jag slipper göra om det inom något år…hoppas att någon här kan ge bra förslag på hur man går tillväga på bästa sätt!
tror faktiskt inte att den är rutten utan bara torr, men ska kolla om det är något ställer som är mjukt.BirgitS skrev:
Jonatan79 skrev:
Så oavsett hur jag gör vidare så måste jag skrapa och slipa bort all gammal färg först. Så steg ett är att införskaffa färgskrapa och någon form av slipmaskin.G OMathson skrev:
Sedan väljer jag att antingen olja in den med träolja (finns det svart sådan?) eller så grundoljar- grundmålar- och slutmålar till sist 2 ggr med fönsterfärg. Tittar man på arbetsinsatsen så låter ju träolja klart enklast, men jag utgår att det finns för/nackdelar med båda alternativen?
Om jag kör på färgspåret, vad finns det för vettiga färger i så fall? Duger det med biltema eller liknande, eller bör man sikta på något mer märkesorienterat?
Förresten, hur vet man om det är tryckimpregnerat?
Produkter som diskuteras: "färgskrapa"

Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 43 322 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 43 322 inlägg
Om du bara ska olja så måste ju all färg bort men om du ska måla räcker det med att få bort lös färg.F Frispel skrev:
Prata med grannarna, i radhusområden brukar man ofta veta vad som har gjorts utomhus.F Frispel skrev:
Alcro har en bra guide om du inte målat staket förut https://alcro.se/tips-rad/mala-utomhus/mala-staket
Det är ingen nackdel att välja produkter från samma tillverkare som är gjorda för att fungera ihop.
Det är ingen nackdel att välja produkter från samma tillverkare som är gjorda för att fungera ihop.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Så renoverade jag “vinkällaren” som total novis
Socialt & Projekt -
Brummande cirkulationspump? *Hjälp en total novis*
Värme allmänt -
Total novis - Hur isolerar jag mitt förråd ><?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Ny husägare, total novis när det gäller uppvärmingen. Hjälp?
Värme allmänt -
1800-tals hus totalrenoveras! (Södra Småland)
Socialt & Projekt