Intressant att de försökte smita undan.

Nu får skattebetalarna stå för en större kostnad (brödernas rättegångskostnader).
 
  • Gilla
Buzzword och 1 till
  • Laddar…
Finns alldeles för många små människor med mindrevärdeskomplex på maktpositioner..

Wünderbaar att dom åkte dit för en gångs skull! :D(y)
 
  • Gilla
magnuse74 och 4 till
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Finns alldeles för många små människor med mindrevärdeskomplex på maktpositioner..

Wünderbaar att dom åkte dit för en gångs skull! :D(y)
Ja fy fan. Detta i en sk demokrati.
 
Det är väl inte länsstyrelsen som ger bygglov - eller i det här fallet nekade bygglov? Så hur kan de lova att någon ska få bygga över huvud taget?
 
Nej, dom lovade ersättning om bygglovet inte gick igenom.
Vilken dom senare sket i att betala.
 
  • Gilla
magnuse74
  • Laddar…
Jo jag vet, men de har ju om jag förstått saken rätt lovat bröderna att de ska få bygga även om öarna omvandlas till naturreservat. Skit samma om de även lovar ersättning, att över huvud taget ge någon form av löfte om något de inte har med att göra är ju bedrägligt beteende, tjänstefel, myndighetsövertramp, kallat vad man vill. Det är helt enkelt fel.

Länsstyrelsen har väl på något sätt i kontakt med bröderna sagt (avtalat) något i stil med: "Det är lugnt, även om vi gör naturreservat av hela skiten så kan vi lova att ni får stycka av och bygga sjöbodar ändå, lita på oss! Och skulle det bli problem - men det blir det inte! - och ni inte skulle få bygglov - men det kommer ni få! - så kommer vi ersätta er med 5 mille - not gonna happen!!" Det är myndighetsmissbruk, allra minst...
 
  • Gilla
Brasselamell och 1 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Jo jag vet, men de har ju om jag förstått saken rätt lovat bröderna att de ska få bygga även om öarna omvandlas till naturreservat. Skit samma om de även lovar ersättning, att över huvud taget ge någon form av löfte om något de inte har med att göra är ju bedrägligt beteende, tjänstefel, myndighetsövertramp, kallat vad man vill. Det är helt enkelt fel.

Länsstyrelsen har väl på något sätt i kontakt med bröderna sagt (avtalat) något i stil med: "Det är lugnt, även om vi gör naturreservat av hela skiten så kan vi lova att ni får stycka av och bygga sjöbodar ändå, lita på oss! Och skulle det bli problem - men det blir det inte! - och ni inte skulle få bygglov - men det kommer ni få! - så kommer vi ersätta er med 5 mille - not gonna happen!!" Det är myndighetsmissbruk, allra minst...
Tycker nog att du tar i lite väl mycket.... På vilket sätt skulle detta vara myndighetsmissbruk? Anser du att LS inte har mandat att fatta beslut i fall som dessa? Vilka har då mandat?
Bygglov beslutas av tjänstemän är inte det myndighetsmissbruk? De beslutar hur som helst? Å de är en kommun? Det är samma roliga resonemang som ditt...
 
B Byggdjuret skrev:
Tycker nog att du tar i lite väl mycket.... På vilket sätt skulle detta vara myndighetsmissbruk? Anser du att LS inte har mandat att fatta beslut i fall som dessa? Vilka har då mandat?
Bygglov beslutas av tjänstemän är inte det myndighetsmissbruk? De beslutar hur som helst? Å de är en kommun? Det är samma roliga resonemang som ditt...
Det är klart att det är myndighetsmissbruk. Man lovar något man inte har mandat att lova och skiter sen dessutom i sitt löfte om ersättning. Hur vill du beskriva det?
Länsstyrelsen beviljar mig veterligen inte bygglov, så där har de inte mandat att fatta beslut eller dela ut löften. Det är väl kommunen som beviljar bygglov. (Om jag inte är helt ute och cyklar...)

Dina sista fyra meningar, jag förstår inte vad du är ute efter där...? Vi har ett system för bygglov, det är inte missbruk, det är så systemet fungerar. Sen kan man tycka vad man vill om det men det är inget jag har kommenterat så jag förstår inte riktigt kopplingen till mitt "roliga resonemang"...?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.