Hej,

Har börjat att riva ur ett badrum som ska totalrenoveras, ganska litet ca 210 x 235 cm.
Idag sitter det en 70 dörr som öppnas 90 grader så den klarar inte tillgänglighetsdirektivet, det vet jag utan skulle kräva en 90 cm.
Om jag sätter in en 90 dörr så styr det lite hur inredningen kan vara men det är skit samma i detta kontext.

Scenario 1: Jag är medveten om att om jag bli rullstolsbunden/rullator så blir det svårt men tänker att då kommer jag troligen flytta ändå. Jag bor ensam i 1,5 plans villa med källare så ca 230 kvm, att bo kvar känns orimligt iom att bara kunna nyttja "1/3" av huset. Så detta scenario drabbar det bara mig.

Scenario 2: Jag säljer huset av andra anledningar än #1, köparen/spekulanten har en rullstolsbunden "dotter". Då antar jag att jag inte kan hållas ansvarig då dom måste se till att huset är lämpligt för deras behov? Det är ju inget dolt fel.

Scenario 3: Jag säljer huset till någon som senare blir rullstolsbunden/rullator, kan det slå tillbaka på mig som säljare att dörren inte byttes?

/ Jocke
 
Söker du bygglov för renoveringen?
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Nej, varför skulle jag?
 
Kör på, reglerna gäller för till- eller nybyggnation.
 
  • Gilla
Huddingebo och 12 till
  • Laddar…
Nej, reglerna gäller oavsett. Däremot är det ingen som kontrollerar att reglerna följs om det inte är i samband med en lov- eller anmälningspliktig åtgärd.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
4integration 4integration skrev:
Scenario 3: Jag säljer huset till någon som senare blir rullstolsbunden/rullator, kan det slå tillbaka på mig som säljare att dörren inte byttes?

Ehh?? Varför skulle det slå tillbaks på dig om någon köper ett hus dom inte kan använda fullt ut?
 
  • Gilla
Huddingebo och 7 till
  • Laddar…
D
useless useless skrev:
Ehh?? Varför skulle det slå tillbaks på dig om någon köper ett hus dom inte kan använda fullt ut?
För att människor är dumma?
 
  • Gilla
  • Haha
TechChad och 2 till
  • Laddar…
Det finns utrymme för sänkning av kraven vid ändring (renovering) och ombyggnad. Se tex

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...-byggnader/tillganglighetskraven-vid-andring/

”Vid ombyggnad får man anpassa och göra avsteg från tillgänglighetskraven med hänsyn till varsamhetskravet och förvanskningsförbudet samt därutöver:
  • om det är uppenbart oskäligt med hänsyn till byggnadens förutsättningar, och
  • om det är uppenbart oskäligt med hänsyn till ändringens omfattning.”
 
  • Gilla
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
Man behöver dessutom bara ha ett tillgänglighetsanpassat badrum på entréplanet. Övriga toaletter och badrum får vara hur otillgängliga som helst.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Detta är ingen ombyggnad eller ändring av byggnaden, det är vanligt underhåll. Det finns ingen krav på att då tillgänglighetsanpassa det gamla badrummet. Sen kan det ju vara något man gör i alla fall.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...llampning-av-kraven-vid-andring-av-byggnader/

Skulle du istället ändra på byggnaden, t ex flytta badrummet till ett nytt rum så skulle tillgänglighetskraven kicka in.
 
  • Gilla
Huddingebo och 12 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Detta är ingen ombyggnad eller ändring av byggnaden, det är vanligt underhåll. Det finns ingen krav på att då tillgänglighetsanpassa det gamla badrummet. Sen kan det ju vara något man gör i alla fall.

[länk]

Skulle du istället ändra på byggnaden, t ex flytta badrummet till ett nytt rum så skulle tillgänglighetskraven kicka in.
Rent teoretiskt.

För många gamla hus finns inga bygglovshandlingar eller ritningar arkiverade och ingen offentlig kännedom om hur planlösningen i huset ser ut eller sett ut. Så om man flyttar ett badrum och inte uppfyller tillgänglighetskraven, hur skulle någon få reda på det i efterhand?
 
Claes Sörmland
S sin skrev:
Rent teoretiskt.

För många gamla hus finns inga bygglovshandlingar eller ritningar arkiverade och ingen offentlig kännedom om hur planlösningen i huset ser ut eller sett ut. Så om man flyttar ett badrum och inte uppfyller tillgänglighetskraven, hur skulle någon få reda på det i efterhand?
Det är en annan fråga, att man kan bryta mot byggregelverk utan konsekvens.

Men i trådens fall som jag uppfattar det så handlar det inte om att bryta mot lagens regelverk. Det handlar om underhåll av ett befintligt badrum, alltså inte en ändring.

(Rent generellt ges inte bygglov för byggnader. Byggnader har inte bygglov. Åtgärder ges bygglov och bygglovet upphör att gälla när åtgärden är avslutad eller inom två år om man inte påbörjar att genomföra åtgärden. Eller inom fem år om man inte har genomfört åtgräden då. Men det är också en annan fråga och en käpphäst jag försöker folkbilda om.)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
S sin skrev:
Rent teoretiskt.

För många gamla hus finns inga bygglovshandlingar eller ritningar arkiverade och ingen offentlig kännedom om hur planlösningen i huset ser ut eller sett ut. Så om man flyttar ett badrum och inte uppfyller tillgänglighetskraven, hur skulle någon få reda på det i efterhand?
Även om ingen ser när du kör för fort så är det fortfarande olagligt...

Bygglov/bygganmälan är den enda gången berörda myndigheter har någon möjlighet att granska vad som händer med ett hus. Så rent krasst kan man i praktiken göra vad som helst så länge man håller sig under radarn.

Men, som sagt var är det inte en så stor ändring i TS fall att man ens behöver fundera. Sen kan det såklart finnas andra bra anledningar till att man i allafall försöker uppfylla de enklaste delarna av kraven om man ändå håller på att renovera.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Detta är ingen ombyggnad eller ändring av byggnaden, det är vanligt underhåll. Det finns ingen krav på att då tillgänglighetsanpassa det gamla badrummet. Sen kan det ju vara något man gör i alla fall.

[länk]

Skulle du istället ändra på byggnaden, t ex flytta badrummet till ett nytt rum så skulle tillgänglighetskraven kicka in.
Under exemplen på ändring tar dom upp omtapetsering, så det skulle väl kunna gå in under det.
 
Claes Sörmland
M mrsnhp skrev:
Under exemplen på ändring tar dom upp omtapetsering, så det skulle väl kunna gå in under det.
Du menar:

"Vid en mycket begränsad ändring som till exempel omtapetsering av en bostadslägenhet så kan det handla om att de nya tapeterna inte får avge hälsofarliga ämnen eller på annat sätt orsaka olägenheter för människors hälsa."

Men det exemplet gäller 8 kap. 14 § PBL, alltså att: "Ett byggnadsverk ska hållas i vårdat skick och underhållas så att dess utformning och de tekniska egenskaper som avses i 4 § i huvudsak bevaras."

Det är något annat.

Eller missar jag något?
 
  • Gilla
Johan456 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.