Hej,
Har köpt en ny duschblandare, men har fått ett mystiskt problem.
Trycket i duschen minskar allteftersom jag duschar.
Om jag då ställer den på så kallt som möjligt, så kommer det ännu mindre, men om jag vrider termostaten hastigt från detta läge mot varmare vatten, så ökar trycket massor, för att efter några sekunder drastiskt minska igen.
Varför?
Jag har inte några problem med andra kranar i huset, och har kollat att filtren är rena i den nya duschblandaren.
Har något stött på detta problem ???

I produktbeskrivningen för duschblandaren, så står det att man inte behöver oroa sig för att bränna sig på dess yta, då anti-skållningsteknik gör att den håller sig kall.
Kan det vara så att då man duschat ett tag och varmvattenledningen värmer duscblandarens yta, så stryper blandaren automatiskt varmvattnet till blandaren, och då stryps ju också kallvattnet för att kunna hålla samma temperatur,vilket gör att flödet minskar drastiskt?

Hur kommer man runt detta problem? ingående varmvatten mätte jag på utsidan av ledningen till blandaren till 55 grader. Skall jag sänka temperaturen i varmvattenberedaren? är inte det farligt med risk för bakterier?

Häls
//Knallen
 
Problemet är löst!
Det visade sig att rörmokaren hade blockerat kallvattnet vid installation av en grenledning (stuckit in grenröret för långt) så att mycket lite kallvatten kom fram till duschen. Konstigt att tidigare ägare av huset levt med detta i över 6 år!
//Knallen
 
  • Gilla
S0MMER och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.