Jag har en FM Mattsson-blandare i duschen. För några dagar sedan rengjorde jag en kastrull från kalkavlagringar genom att fylla den med 2-3 l vatten och koka upp. Eftersom jag även hade en del kalkavlagringar på min blandare tänkte jag pröva om jag kunde få bort dem genom att hälla ut det heta vattnet på den.
Någon dag efter (jag är inte helt säker på kronologin men jag tror att den här operationen skedde precis innan mina problem uppstod, men som sagt, inte 100 % säker) när jag skulle duscha var det väldigt dåligt tryck i duschen.
Några observationer:
1. Drar jag termostaten hela vägen till det kalla kommer det nästan ingen vatten alls och det som kommer är varmt.
2. Precis när jag sätter på vattnet när duschen stått orörd i flera timmar är trycket normalt men efter 3-4 sekunder försvinner det igen - gissningsvis för att något inne i blandaren blir varmt.
3. När jag snabbt höjer temperaturen mycket blir trycket normalt igen i någon sekund.
Alla tillopp är öppna, trycket i övriga kranar är normalt så allt pekar på att något hänt med just denna blandare. Jag blir lite förvånad om den skulle blivit för varm av det heta vattnet jag hällde ut. Även om jag hällde lite långsamt tog det väl högst 10 sekunder att hälla ut det och det rann ju av direkt. Den här blandaren är ju en bastant klump så jag har svårt att tro att detta skulle värmt upp den mer än om man spolar hett vatten i den någon minut.
Någon som kan gissa vad som hänt? Hur åtgärdar man?
Tack,
Någon dag efter (jag är inte helt säker på kronologin men jag tror att den här operationen skedde precis innan mina problem uppstod, men som sagt, inte 100 % säker) när jag skulle duscha var det väldigt dåligt tryck i duschen.
Några observationer:
1. Drar jag termostaten hela vägen till det kalla kommer det nästan ingen vatten alls och det som kommer är varmt.
2. Precis när jag sätter på vattnet när duschen stått orörd i flera timmar är trycket normalt men efter 3-4 sekunder försvinner det igen - gissningsvis för att något inne i blandaren blir varmt.
3. När jag snabbt höjer temperaturen mycket blir trycket normalt igen i någon sekund.
Alla tillopp är öppna, trycket i övriga kranar är normalt så allt pekar på att något hänt med just denna blandare. Jag blir lite förvånad om den skulle blivit för varm av det heta vattnet jag hällde ut. Även om jag hällde lite långsamt tog det väl högst 10 sekunder att hälla ut det och det rann ju av direkt. Den här blandaren är ju en bastant klump så jag har svårt att tro att detta skulle värmt upp den mer än om man spolar hett vatten i den någon minut.
Någon som kan gissa vad som hänt? Hur åtgärdar man?
Tack,
du kan testa att stänga av vattnet och skruva loss blandaren från väggfästet och kolla så att det finmaskiga nätet i intagen inte har blivit igensatt
kan vara att det har lossnat kalk invändigt i blandaren oxså
glöm inte stänga vattnet först
t
kan vara att det har lossnat kalk invändigt i blandaren oxså
glöm inte stänga vattnet först
t
Nu har jag fått loss blandaren. Det var inget skräp i vägen på kallt men däremot sitter det något slags plastkula/-propp/-ventil i ingångshålet på både varmt och kallt och den på kallt sitter mycket närmare gallret än den på varmt (den nedre ingången på bilden). Ev så rörde den på kallt sig lite när jag höll på och vända och vred på blandaren. Pga gallret kan jag inte peta på den med något grövre än en nål och jag vill inte använda alltför mycket kraft eftersom det är vasst men när jag petar försiktigt på den här plastkulan händer i alla fall ingenting.
Beror det dåliga/obefintliga flödet av kallvatten på detta? Förslag på vad jag kan göra för att fixa?
Beror det dåliga/obefintliga flödet av kallvatten på detta? Förslag på vad jag kan göra för att fixa?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är silarna det talas om och det ser rent ut ., men det sitter mera grejer i den , kanske det sitter någon skit i en rörböj .på vägen fram till blandaren
Har du möjlighet att spola ur dom , en som håller en hink över rören på väggen och en öppnar kranar/ventiler ,
Pass på bara med hinken det är bra tryck , håll i ordentligt
Har du möjlighet att spola ur dom , en som håller en hink över rören på väggen och en öppnar kranar/ventiler ,
Förstår inte hur du menar att ursköljningen med hinken ska gå till? Mina "hål i väggen" pekar in i badkaret så jag kan spilla hur mycket som helst utan att det är ett problem.R rävlyan skrev:Det är silarna det talas om och det ser rent ut ., men det sitter mera grejer i den , kanske det sitter någon skit i en rörböj .på vägen fram till blandaren
Däremot, om jag bara häller vatten med lågt tryck i resp ingång så kommer det ingen vart (det svämmar alltså över i ingångshålet medan det inte kommer något vatten alls i "rätt ända").
Förstår , det fanns ingen uppgift om att det var ett badkar där . det var för att blåsa ur rören till blandaren , det rinner inte av sig självt genom blandaren det måste vara tryck där , så om det är fullt sprut från väggen så är det något med blandaren ,
Det sitter några grejer i den som kan kärva , fjäder , termodel e.t.c och där går jag inte in i detalj , har inte plockat isär någon , men andra har gjort det och kanske kan säga hur du ska göra
Det sitter några grejer i den som kan kärva , fjäder , termodel e.t.c och där går jag inte in i detalj , har inte plockat isär någon , men andra har gjort det och kanske kan säga hur du ska göra
Klicka här för att svara