Tänkte montera isär duschkranen för att justera upp vattentrycket.
Se bifogad bild på kran:
Normalt brukar man ju enkelt kunna peta upp den genomskinnliga plastkåpan med en skruvmejsel, men på just denna kran sitter den som berget.
Nån som har en liknande kran och vet hur man går tillväga?
Se bifogad bild på kran:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Normalt brukar man ju enkelt kunna peta upp den genomskinnliga plastkåpan med en skruvmejsel, men på just denna kran sitter den som berget.
Nån som har en liknande kran och vet hur man går tillväga?
Jag kan inte minnas att jag sett liknande kranar som det går att ställa in max flöde i men jag kan ju bara missat det eller så är detta någon specialkran. Har du dåligt flöde så gissar jag på att det sitter strypbrickor i någon ände av slangen eller helt enkelt för dåligt flöde fram.
Jag har haft liknade kranar i tidigare lägenheter. På dessa tog man bort plastkåpan. Lossade på en skruv för att lyfta av kranen. Därunder har det funnits en annan skruv för att justera hur mycket man kan vicka på kranen.
På den här kranen ser man en skruv som sitter inunder plastkåpan. Man borde alltså kunna ta bort kåpan även på denna kran. Men jag har ingen aning om hur.
På den här kranen ser man en skruv som sitter inunder plastkåpan. Man borde alltså kunna ta bort kåpan även på denna kran. Men jag har ingen aning om hur.
Det har jag, nu kommer jag inte ihåg exakt vilken som är vilken och jag hittar inga gamla skisser på GBG:s hemsida, men jag tror att den du har skall ha ett litet stift mellan acryltoppen och det kromade locket som man kan pilla ut med en liten skruvmejsel. Det kan också vara den med tre "hullingar" som bara skall vridas ett snäpp åt sidan.
Lysande! Jag upptäckte att det vare både ochCheever skrev:Det har jag, nu kommer jag inte ihåg exakt vilken som är vilken och jag hittar inga gamla skisser på GBG:s hemsida, men jag tror att den du har skall ha ett litet stift mellan acryltoppen och det kromade locket som man kan pilla ut med en liten skruvmejsel. Det kan också vara den med tre "hullingar" som bara skall vridas ett snäpp åt sidan.
Det var ett spärrstift som jag pillade ut med en liten skruvmejsel, och sen kunde man vrida den ett snäpp åt sidan (den satt med tre hullingar). Stort tack för hjälpen!! d^_^b
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur ändrar man trycket i Nuair kompressor LT100 3 fas
Verktyg & Maskiner -
Vattentrycket ändrar sig.
Vatten & Avlopp -
Duschblandare där trycket minskar allteftersom man duschar.
Badrum -
Min duschblandare har förlorat trycket efter yttre rengöring!?
Badrum -
Ny duschblandare, temperaturen ändras kraftigt beroende på flödet
Badrum