Status
Tråden är låst och går ej att kommentera.
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Därför att det alltid är bäst att göra rätt.
Och alltså sämre när man gör fel.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Och alltså sämre när man gör fel.
Sämre än att göra rätt men det betyder INTE sämre än utan mask.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju samma Lancet-artikel som redan varit uppe och som jag kommenterade i inlägg #20511.
low certainty
Kan du utveckla vad low certainty betydet i sammanhanget?

"Face mask use could result in a large reduction in risk of infection (n=2647; aOR 0·15, 95% CI 0·07 to 0·34, RD −14·3%, −15·9 to −10·7; low certainty), with stronger associations with N95 or similar respirators compared with disposable surgical masks or similar (eg, reusable 12–16-layer cotton masks; pinteraction=0·090; posterior probability >95%, low certainty)."
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Sämre än att göra rätt men det betyder INTE sämre än utan mask.
Det finns ju inga bevis för vare sig det ena eller det andra. För jag har i alla fall inte sett dig komma med några bevis för det så det är ju bara vad du tror (eller fantasi för att använda ditt eget språkbruk).
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Kan du utveckla vad low certainty betydet i sammanhanget?

"Face mask use could result in a large reduction in risk of infection (n=2647; aOR 0·15, 95% CI 0·07 to 0·34, RD −14·3%, −15·9 to −10·7; low certainty), with stronger associations with N95 or similar respirators compared with disposable surgical masks or similar (eg, reusable 12–16-layer cotton masks; pinteraction=0·090; posterior probability >95%, low certainty)."
Låg säkerhet/sannolikhet, alltså osäkert resultat ungefär.
 
sunnis
optimum optimum skrev:
Av samma åsikt.
Avstånd är bäst.
Dock i de lägen avstånd inte går att hålla är nog munskydd mm bra alternativ.
Exempelvis inom sjuk och äldrevård.

Att ha munskydd ensam ute i naturen är helt onödigt enligt min åsikt.
Även på stan där bra social distans är fullt möjlig borde munskydd vara onödigt.
Fast nu är ju FHM strategi att vi ska ha hög social distansiering i alla lägen, det är inget annorlunda mot hur du resonerar.

Men bara för att vara tydlig, det finns inget förbud av att använda munskydd. Skulle det vara krav på munskydd där polisen ska bötfälla alla som inte har munskydd så skulle du tycka med ditt resonemang att det skulle vara onödigt.

För all del, köp munskydd och använd dessa.
 
  • Gilla
Qvanten
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Fast nu är ju FHM strategi att vi ska ha hög social distansiering i alla lägen, det är inget annorlunda mot hur du resonerar.

Men bara för att vara tydlig, det finns inget förbud av att använda munskydd. Skulle det vara krav på munskydd där polisen ska bötfälla alla som inte har munskydd så skulle du tycka med ditt resonemang att det skulle vara onödigt.

För all del, köp munskydd och använd dessa.
Böter får man ju inte om man råkar gå för nära någon heller för den delen.

Men om de kunde svälja sin stolthet och rekommendera så skulle fler använda munskydd.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Igen Igen skrev:
Vi tar den här: [länk]
Ja och?
Var det något du ville säga
 
sunnis
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Böter får man ju inte om man råkar gå för nära någon heller för den delen.

Men om de kunde svälja sin stolthet och rekommendera så skulle fler använda munskydd.
Absolut, säkert några personer till som skulle använda det. Det tvivlar jag inte en sekund på. Men Optimum skulle tycka det var onödigt i vissa lägen, inkl många andra. Hur stor skillnad tror ni detta gör i praktiken? Det är en åtgärd som i bästa världar förbättrar situationen på yttersta marginalen och sämsta fall försämrar situationen då folk skippar den sociala distanseringen eftersom de skyddar sig med mask istället.

Men som sagt, köp munskydd och använd dom, finns lite varstans att köpa (y)Ser folk dagligen med dessa.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Böter får man ju inte om man råkar gå för nära någon heller för den delen.

Men om de kunde svälja sin stolthet och rekommendera så skulle fler använda munskydd.
Du är så desperat med dessa maskar... Så du griper efter halmstrån. Du är även livrädd för att någon ska Skratta åt dig när du bär mask. Därför är det så viktigt med ett krav
 
  • Haha
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Du är så desperat med dessa maskar... Så du griper efter halmstrån. Du är även livrädd för att någon ska Skratta åt dig när du bär mask. Därför är det så viktigt med ett krav
Ärligt talat så gillar jag när folk skrattar åt mig det är underbart att sprida glädje.

Och jag bryr mig lite om vad folk tycker men mycket om vad de känner.
 
B Byggdjuret skrev:
Du är så desperat med dessa maskar... Så du griper efter halmstrån. Du är även livrädd för att någon ska Skratta åt dig när du bär mask. Därför är det så viktigt med ett krav
Du missar poängen. Om fler bar mask och inte gjorde andra förändringar i sina liv skulle troligen smittspridningen minska. Det är bra för alla. Det är alltså bra för mig om ANDRA bär mask, speciellt när det gäller dessa imperfekta, icke virusklassade munskydden. De behöver förmodligen inte alls vara virustäta för att hjälpa eftersom de huvudsakligen syftar till att skydda omgivningen från bäraren. Det vore bra för alla om stigmat mot maskbärande upphörde. Jag kan förstås ha mask ändå (och har det naturligtvis i alla sammanhang det känns motiverat) men jag påverkas betydligt mer av virusets påverkan på samhället än direkt på mig.

Så hö-hö-bär-mask-om-du-vill-argumentet visar bara att du inte förstår den du pratar med.

Allt det här har vi förstås redan avhandlat tidigare i tråden. Förmodligen flera gånger.
 
B Byggdjuret skrev:
Du är så desperat med dessa maskar... Så du griper efter halmstrån. Du är även livrädd för att någon ska Skratta åt dig när du bär mask. Därför är det så viktigt med ett krav
Vill bara betona att orsaken till att man behöver krav på mask är att jag inte blir särskilt skyddad av att ha mask, utan jag blir mycket mer skyddad av att du bär mask.

Där mask skulle göra störst skillnad är nog i kollektivtrafiken.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Masken fångar ju upp även virus som skulle ha landat på din haka och dina kinder.
När du tar av dig en mask med virus på så kommer virus att lossna och spridas i luften. Därför säger WHO att man får inte vara närmare någon annan än 1 m när man gör det. Likaså att masken genast ska stoppas i en plastpåse som är förslutningsbar följt av att man tvättar händerna.

Och så ser man folk som tar av sig masken när de börjar prata med en bekant eller som någon rapporterade under eftermiddagen att någon som kom in på apoteket tog av sig masken.
Jo, men hur skulle det resultera i att så många som bär mask utsätts för mer smitta än utan maslk att man avråder från användandet?
Jag kan förstå att skyddet uteblir om man inte är noggrann och att vissa olyckliga omständigheter gör att man i vissa specifika fall skulle kunna få i sig mer virus, men jag får ändå inte ihop FHMs resonemang.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.