Byggahus.se
  • Gilla
Korvslukaren och 1 till
  • Laddar…
F
Med dessa priser är det inte konstigt att det är kris i byggbranschen.
Behövs ett stålbad så att firmorna som tar dessa överpriser står utan jobb eller tvingas sänka priserna och konkurrera om de jobben som finns.

• Gilla
  • Arg
Lassiter och 16 till
  • Laddar…
Jag skulle inte betala mer än 500kr/h för en hantverkare, dom har ändå kostnad för verktyg, men en målare max 400kr/h för penslar får nog kunden betala för.

Snart när räntorna sänks och mer byggen kommet igång så blir dom nog ännu dyrare

• Gilla
Korvslukaren och 1 till
  • Laddar…
Det var i och med införande av nytt ROT avdrag priserna drog iväg upp. Hantverkarna kunde höja alla sina timpriser utan att priset för slutkunden ökade.

Att byggprisindex drog iväg med över +10%/år vissa år samtidigt hjälpte inte, men det berodde mer på att byggarna kunde höja priserna på allt, räntan var ju så låg så slutkundernas månadskostnader inte ökade utan tom minskade trots att villan nu kostade 4 mkr att bygga mot tidigare 2,5 mkr...

Svartarbete bland de mindre företagarna har dock minskat, konsumenten som köper småjobb vill trots allt göra rätt för sig. Svartjobben i de större företagen har exploderat, där finns det helt andra möjligheter genom mer avancerade upplägg sätta vitryssar etc i arbete på grovarbeten som ställningsbyggnad, betong etc.

Redigerat:
  • Gilla
Boumger och 5 till
  • Laddar…
S
F fixarmicke skrev:
Behövs ett stålbad så att firmorna som tar dessa överpriser står utan jobb eller tvingas sänka priserna och konkurrera om de jobben som finns.
Nåja, det här var väl ändå väldigt blygsamma timpriser eller?
En random "utvecklare" debiterar väl minimum 900kr timmen ex-moms och då är dom helt och hållet utan kostnader. Till skillnad från hantverkare som ska betala kläder, verktyg, bilar, lager, lokaler osv. osv.

• Gilla
Pyret685 och 20 till
  • Laddar…
hur kommer det sig Sollentuna hamna på listan

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Det har jag sagt länge nu:

Dagens pengar är inget värda!

Bättre för privatekonomin att med
t ex ByggaHus hjälp, försöka fixa så mycket som möjligt själv.
Eller göra arbetsbyten.

Gissar att det snart kommer dyka upp mer organiserade grupper i var och varannan by, för att hjälpas åt, när inte pengarna räcker till mat.

- Verkar som om de flesta företagarna i listan ovan har klent med jobb.
Finns väl ingen vanlig arbetare som med glädje betalar dessa hutlösa timpengar. Och därför satsas det på mer välbeställda som inte ids fixa själv.

- Så klart kan det vara att jag inte hänger med i utvecklingen.

Men för en pensionär som mig blir det att koka kålsoppa varje dag i två månader om jag ska nyttja en hantverkare 40 timmar.

Redigerat:
  • Gilla
Lassiter och 3 till
  • Laddar…
Det är därför hantverkare från småbyar får jobb i städerna. De är så billiga att det är lönt med körningen.

Jag betalar 500 kr timmen för min vvs kille och 550 tror jag för elektrikern.

Tur vi har betongare i familjen så man slipper betala sådana priser :p

• Wow
Lassiter
  • Laddar…
Inte kul att höra barnbarn skrika efter mat eller ny mobil.

M
F fixarmicke skrev:
Verkar inte vara någon kris om de kan ta så pass bra betalt!

1048kr/h för Malmö VVS AB som kopplade in kranen i badkaret i min lägenhet så det var varmt till höger och kallt till vänster :)

• Haha
Clarken37
  • Laddar…
Man kanske skulle sadlat om när man kan ta mer betalt för ett dussinyrke än vad jag tar betalt nu.

• Haha
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
S
L Lutte skrev:
Man kanske skulle sadlat om när man kan ta mer betalt för ett dussinyrke än vad jag tar betalt nu.
Du menar att du tycker att du med ditt nobla yrke borde tjäna mer än hantverkare? 😂

• Haha
  • Gilla
erikjakan och 3 till
  • Laddar…
R
L Lutte skrev:
Vad är det du jobbar med?

• Gilla
AG A
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Det har jag sagt länge nu:

Dagens pengar är inget värda!

Bättre för privatekonomin att med
t ex ByggaHus hjälp, försöka fixa så mycket som möjligt själv.
Eller göra arbetsbyten.

Gissar att det snart kommer dyka upp mer organiserade grupper i var och varannan by, för att hjälpas åt, när inte pengarna räcker till mat.

- Verkar som om de flesta företagarna i listan ovan har klent med jobb.
Finns väl ingen vanlig arbetare som med glädje betalar dessa hutlösa timpengar. Och därför satsas det på mer välbeställda som inte ids fixa själv.

- Så klart kan det vara att jag inte hänger med i utvecklingen.

Men för en pensionär som mig blir det att koka kålsoppa varje dag i två månader om jag ska nyttja en hantverkare 40 timmar.
Kålsoppa varje dag i två månader? Säg att du sparar in 50 spänn per måltid, det blir 3000 på två månader. För att komma upp i en dryg veckas jobb, 40,000, får du nog äta kålsoppa i några år.

• Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.