Hej, några kanske har sett mitt hus och vad jag gör och då kanske förstår bättre varför jag inte vill ha en ny kökspanna utan en gammal eller gammaldags kökspanna.
Drömmen om att bygga ett timmerhus blev sann! | Byggahus.se
Jag kan ju köpa en ny Wamsler eller någon annan ny kökspanna, de uppfyller ju den nya kraven, och det är ju bra.
Tanken är att kunna laga mat på den även om det kommer finnas en riktig spis att laga mat på.
Kökspannan skall hjälpa till och minska effektavgiften, värma varmvattnet då jag har elvarmvattenberedare idag, värma de redan nerlagda slangarna i källargolvet och golvet i kommande badrumsrenovering.

Hur är det att montera en gammal kökspanna, är det tillåtet idag?
Den ska ju inte vara för den huvudsakliga uppvärmningen, så då kanske det går.
Jag tänker mig en kökspanna och en tekniktank i källaren för varmvatten och de 3 ställen där slang i golv är inlagd.
Jag kommer inte bygga ett system för att värma upp hela huset, utan bara stötta min luft/luft och min befintliga braskamin.

Det finns olika ideer.
En ny stor Wamsler
En liten Wamsler
En gammal kökspanna med all vad det innebär.

Det finns en bugg här, skorstensdiametern, vad kräver en kökspanna för diameter?
Idag har jag en liten vedkamin, så jag tror diametern i skorstenen är 90mm......

Någon som har några ideer och förslag?
Tack på förhand. /W
 
  • Gilla
Jonastravolta
  • Laddar…
De flesta eldstäder kräver 12 Pa för att fungera optimalt.
Så kan väl tycka att ett skorstensrör på 90 mm är lite i underkant.
Är tanken att ansluta kökspannan till samma rökkanal som er kamin ?
Och vad det gäller vid val av en ny eller en gammal som inte uppfyller kraven så kan det bli svårt vid en nyinstallation, men säkrast är väl att höra med sotaren
 
Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
De flesta eldstäder kräver 12 Pa för att fungera optimalt.
Så kan väl tycka att ett skorstensrör på 90 mm är lite i underkant.
Är tanken att ansluta kökspannan till samma rökkanal som er kamin ?
Och vad det gäller vid val av en ny eller en gammal som inte uppfyller kraven så kan det bli svårt vid en nyinstallation, men säkrast är väl att höra med sotaren
Hej
Vad är 12Pa?
Jag har en skorsten med 4 pipor, braskaminen, vedspisen, strykjärnskaminen och ett ingjutet ventrör till fläkten.
Ventröret planeras bli självdrag i spiskåpan och vedspisröret tänkte jag till kaminen.
Jag får klättra upp och mäta vedspispipan, för nu gissar jag bara....

Jag får nog ansluta till kaminpipan, men det känns lite fel......
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Vad är 12Pa?
Jag har en skorsten med 4 pipor, braskaminen, vedspisen, strykjärnskaminen och ett ingjutet ventrör till fläkten.
Ventröret planeras bli självdrag i spiskåpan och vedspisröret tänkte jag till kaminen.
Jag får klättra upp och mäta vedspispipan, för nu gissar jag bara....

Jag får nog ansluta till kaminpipan, men det känns lite fel......
skorstensdraget mäts i Pascal, längd,area på kanal och tilluft spelar roll.
Risken om du har för liten pipa är att det kan bli problem med vid påfyllning av ved.
En mindre gjutjärnskamin har inte så stor eldstad och inte långa rökgångar så dom klarar sig med en mindre rökkanal
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
skorstensdraget mäts i Pascal, längd,area på kanal och tilluft spelar roll.
Risken om du har för liten pipa är att det kan bli problem med vid påfyllning av ved.
En mindre gjutjärnskamin har inte så stor eldstad och inte långa rökgångar så dom klarar sig med en mindre rökkanal
Jo, jag är med, det var så jag tänkte (eller blev rekommenderad ) när jag byggde skorstenen för 30 år sen....
Inte lätt att komma ihåg diametern..

Jaha, så är 12Pa en rekommendation eller ett krav?
Förstås beror det på kökspannans storlek.
Jag kommer klättra upp någon dag och mäta längd och diameter på skorstenspipan så jag vet vad jag pratar om.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Jo, jag är med, det var så jag tänkte (eller blev rekommenderad ) när jag byggde skorstenen för 30 år sen....
Inte lätt att komma ihåg diametern..

Jaha, så är 12Pa en rekommendation eller ett krav?
Förstås beror det på kökspannans storlek.
Jag kommer klättra upp någon dag och mäta längd och diameter på skorstenspipan så jag vet vad jag pratar om.
Nej där finns inget krav på det endast rekommendationer.
Det bästa hade ju varit om du hade kunnat välja separata kanaler till eldstäderna.
 
Personligen skulle jag avstå från allt vad Wamsler heter, om de inte växlat upp fullständigt.
De Wamsler pannor jag sett i Sverige är huvudsakligen konstruerade för kol/koks, vilket är helt annorlunda mot vedeldning.
 
Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
Nej där finns inget krav på det endast rekommendationer.
Det bästa hade ju varit om du hade kunnat välja separata kanaler till eldstäderna.
Jamen det har jag.
1 till braskaminen, 1 pipa till vedspisen och en till strykjärnskaminen på loftet, tyvärr har jag inte varit upp och klättrat och mätt vedspiskanalen än..
 
L lat skrev:
Personligen skulle jag avstå från allt vad Wamsler heter, om de inte växlat upp fullständigt.
De Wamsler pannor jag sett i Sverige är huvudsakligen konstruerade för kol/koks, vilket är helt annorlunda mot vedeldning.
Jag har hört en del skräp om dem tyvärr.
Därför bland annat är jag sugen på en gammal panna.
 
Eftersom den är så ny så borde det finnas ett godkännande/provningsintyg som anger bränsle, bränslemängd, rökgastemp osv.

Sen gav den ganska hög effekt till omgivningen så det kan ju bli väldigt varmt i köket.
 
L lat skrev:
Eftersom den är så ny så borde det finnas ett godkännande/provningsintyg som anger bränsle, bränslemängd, rökgastemp osv.

Sen gav den ganska hög effekt till omgivningen så det kan ju bli väldigt varmt i köket.
Hmmm, ja hög effekt till omgivningen kan ju bli ett problem när man eldar för varmvatten på sommaren förstås.
Har inte klättrat upp och kollat skorstenen än då markisen är ivägen......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.