Byggahus.se

Vilken kökspanna ska man välja?

3k läst  5 svar

1. BillyBragg
    Medlem Nivå 5
    Hejsan!

Vi ska så smått börja renovera i köket och vi håller nu på att titta efter kökspannor för vi vill byta ut den nuvarande pannan.

Vi bor i ett hus på 130kvm och vi kommer endast att värma huset genom pannan, inget komplement alltså. Vårt nuvarande värmesystem består av en kökspanna, ack.tank på 1000l. Vi kommer även att installera automatisk-shunt och laddomat (Kommer även försöka leta på nån typ av "expert" för att se vad vi mer kan göra för att optimera vårt system).

Vi bor i ett gammalt hus och gör vårat bästa för behålla känslan av just ett gammalt hus så då finns de egentligen bara en tillverkare av kökspannor som passar in stilmässigt. Och de är Hergom.

Va jag har letat fram verkar de finnas 3 olika pannor de säljer i Sverige.

Classical LO5, 23kW (14-16kW till vatten), ca: 30 000
    Classical LO7, 22kW (13-15kW till vatten), ca: 40 000 (med ugn)
    Classical LO8, 27kW (18-20kW till vatten), ca: 60 000 (Utrustad med separat dragkontroll för vattenburen centralvärme, matlagning och ugn. Ugnstermometer, hydrometer och termometer för tappvärmevatten. Termostatisk kontroll av förbränning, automatreglerat tilluftsspjäll.)

Vi vill ha en kökspanna med ugn och har tidigare tänkt att köpa LO7:an men jag har börjat tveka på om den räcker till! Vi kommer oftast bara kunna elda en gång per dag 4-6h och äre -20 ute så vill vi ju att de ska räcka.

Så vad rekommenderar ni? Äre värt 20 000 för att få lite mer effekt (gör det stor skillnad helt enkelt), och övriga funktioner? Är det någon som har någon av dessa pannor som kan rekommendera en?

Oj va långt inlägg de blev :) Tacksam för svar/tips/rekommendationer!

Redigerat 17 maj 2010 11:11
  2. BillyBragg
    Medlem Nivå 5
    Ingen :)

3. T
    Medlem Nivå 11
    Har inget jättebra svar tyvärr, men jag sitter i en liknande sits; att köpa en kökspanna.
    Det var tjusiga pannor du hittat, för min del handlar det dock om att försöka hålla nere kostnaderna då jag också måste köpa hela acc-systemet + radiatorer m.m., det finns helt enkelt inget att utgå ifrån. Har sneglat på en Estnisk SVT-panna, den har ungf. likvärdig prestanda som "din" enklaste. Dvs ca 15kW till vatten och 5kW till rummet. Kostar 1000€ i Estland eller ca 17.000 hos importör i Sverige. Har även insatskamin samt sk*tstor bakugn som kompletteringsvärmare..
    Bifogar 2 länkar till SVT-pannan, förmodligen inte alls vad du letar efter men det kan ändå vara kul att se vad det finns och vad man kan få
    http://www.svt.ee/index.php?id=6&snd_id=400&product=7920&soodus=true
    http://www.blocket.se/overtornea/Vedspis_koksspis_ALF_T20_19249974.htm?ca=23_11&w=3

Uppdatera gärna sen vad som händer i ditt kökspanneprojekt!

4. T
    Medlem Nivå 11
    Glömde säga en grej, det knepiga med kökspannorna är ju att de även värmer rummet de står i vare sig man vill eller inte och om du då har en 27kW panna som värmer 18kW till vatten, så har du 9kW ut i köket. Det blir komplett stekhett i köket när du bara ska stödelda upp värmen i huset lite på vårkanten.. ba' så du tänker på de'! :D
    Jag har det ungefär så nu, då jag kokar mitt varmvatten på kökskaminen (ca 6kW enl. uppskattning). 30 grader i köket i mitten på Maj (ja det var det i kallaste Januari med). .. jodå så att.. svettigt blire! :p

5. BillyBragg
    Medlem Nivå 5
    Jo vi märkte i höstas att det blev väldigt väldigt varmt i köket :) Även i sovrummet som är precis ovanför blev de väldans varmt så vi fick sova med öppet fönster långt in i december.. Vi har en källare under en utbyggnad till huset där ack.tanken står, och ja har faktiskt tänkt i banorna att sätta in en "vanlig" vedpanna där istället, men då utbyggnaden är lägre än resten av huset är jag rädd att vi skulle behöva sätta dit en väldigt lång skorsten.

Jag ska försöka uppdatera så mkt jag kan :) Första steget blir nog att försöka få nån VVS:are som går igenom det nuvarande systemet, så jag får veta va vi har för behov.

6. BillyBragg
    Medlem Nivå 5
    Nu börjar de äntligen hända saker med kökspanneprojektet :)

Efter gedigen sökning av försäljare av dessa pannor hitta vi äntligen en i örebro till och med! Vi åkte genast dit och bestämde oss efter lite påtryckning av försäljaren att den minsta modellen LO5 passade oss bäst. Enligt honom skulle vi få ut mer effekt ur den som inte hade ugn p.g.a att röken tvingades runt vattnet eller nått sånt..
    De blir alltså den här
    Den va väldigt rejäl när man väl såg den :) Den skulle även levereras till oss om ca 1 vecka :9

I övrigt så har det varit en rörmockare här och gått igenom vårt system, och de enda som han tyckte vi behövde göra va att sätta in en laddomat några säkerhetsventlier och liknande. Annat såg bra ut.. Men han ska återkomma med ett prisförlag för att fixa detta så får vi se var de hamnar..

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka