Vi bor relativt havsnära utanför Malmö, och miljön sliter hårt på färgen på fasaden. Nu har vi som tur var ett i första hand putsat hus, men med viss träpanel som inslag i fasaden. Nu är vissa sidor dags att målas om, plus lite staket som står i det fria osv.

Jag vet att fasaden senast är målad med "Nordsjö Outdoor Hybrid oljetäck fasadfärg". Vi känner oss dock inte helt nöjda med hållbarheten på den färgen, hade om möjligt önskat något bättre.

Jag kan ingenting om vad för sorts färg som kan användas på vilken färg? Vad rekommenderar ni att använda för nåt nu? Jag är osugen på att betala typ 4000:- för en hink färg, men vill samtidigt såklart ha nåt som håller länge. Inomhus har jag börjat gilla Beckers färg, men har ingen koll på hur den är utomhus.

Och följdfrågan blir ju ifall det är "värt" att stryka fasaden två gånger eller endast en gång? Det jag tänker är typ att man kan stryka en gång, och efter 4-5 år kanske en gång till. Eller är det bättre att stryka två gånger nu på en gång? Vi ska inte byta färgkod eller så.

Tack

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.