Är lite nyfiken på vad som gäller i dessa tre situationer

1 jag beställer ett paket på valfri webshop. Ingen specifik leverans väljs. Ett relativt litet paket. Postnord i mitt fall hänger det utanför min brevlåda och skickar ett sms om att så är gjort. Det är många timmar till jag kommer hem från jobbet och vår brevlåda är en bra bit från huset nere vid en relativt trafikerad väg på en busshållplats bredvid kanske 30 andra lådor.
Om inget paket finns när jag kommer hem? Vem är ansvarig?

2. ett större mer värdefullt paket väljs med hemkörning till dörren. Numera om ingen är hemma lämnas det bara utanför dörren.
Om det är borta när jag kommer hem, vem får ta förlusten

3 eller denna variant jag råkade ut för förra veckan. Valt hemleverans till dörren då det var rätt dyrt innehåll. Såg till att vara hemma. Plötsligt får jag ett sms om att det är lämnat och ingen var hemma? Inget paket finns heller vid min dörr. Efter en del ringande fick jag prata med en på postnord och han kom snabbt fram till att paketet inte lämnats vid mitt hus. Efter en del dektektivjobb hittades paketet vid ett annat hus i närheten med samma nummer men annan adress. Nåväl, ingen fara, bar hem paketet. Men om jag inte hittat det?

nr 3 känns som postnord skulle behöva ersätta. Men ex nr1?
Jag, affären eller postnord? De flesta verkar ju ärliga men det hänger ofta paket vid våra brevlådor och lätt för någon att norpa. Samtidigt som det vore lätt att säga att man inte fått ett paket för att slippa betala

någon som råkat ut för ovan eller vet vad som gäller? Jag är mest nyfiken.

jonas
 
Frågan ska nog ställas till Posten, Citymail, DHL och de andra distributörerna om det är de, du eller avsändaren som har ansvaret. Det beror på vilket produktvillkor försändelsen har.

En del paket tar du själv ansvaret för redan när du väljer hur det ska levereras. Om det t ex ska levereras utan kvittens om du inte är hemma har du ansvaret.

Och så måste man hålla isär paket och brev. Nästan allt som delas ut i din postlåda, eller i påse på lådan, är brev (varubrev) och såna har inte samma produktvillkor som paket som nästan aldrig delas ut i din postlåda.
 
Ok, inte så enkelt svar då.
Men vad gäller brev som hängs på postlådan? I detta fall har jag inte valt något fraktalternativ alls utan bara valt leverns med ex postnord
 
J Jonas786 skrev:
Ok, inte så enkelt svar då.
Men vad gäller brev som hängs på postlådan? I detta fall har jag inte valt något fraktalternativ alls utan bara valt leverns med ex postnord
Ja, om jag förstått det rätt så gäller det väl samma regler som om det varit en räkning som delats ut. Är det någon som stjäl posten för dig är det du som står för förlusten.

Trist svar men det är nog så det fungerar.

Själv har jag en låsbar stor postlåda och de varubrev som mot förmodan inte gått ner i lådan har antingen delats ut på farstutrappan eller skickats till ombud. Paket har, i de fallen de varit kvittenslösa, också delats ut på farstutrappan då jag inte varit hemma.

Men som sagt, vem som har ansvaret för försändelserna tills du fått dem i handen bör du nog fråga respektive transportör om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.